Tijdens de IAA in Hannover werd de Mercedes-Benz eActros 600 bekroond met de titel ‘Truck of the Year’. Binnenkort zullen we dit prijsbeest ook in het straatbeeld zien opduiken. Na een eerste testrit in de buurt van de fabriek in Wörth, kregen we nu ook de gelegenheid om hem op ons testtraject aan de tand te voelen. Het minste wat we nu al kunnen zeggen, is dat deze eActros op de afspraak is.
Cabine. Aan de buitenkant is het de futuristische look die in het oog springt. In de praktijk zien we nieuwe schokdempers en een nieuwe afgeronde grille die acht centimeter naar voor springt. De wieldoppen van de Actros L zijn hier nog niet te zien. Deze zijn enkel beschikbaar voor maat 315, maar de negen-ton-as op de eActros is een 385. De overgang van de cabine naar het chassis werd verbeterd en verder zien we enkele ingrepen op de hoeken van de cabine, op de zijwanden en onderaan. De driedimensionale dakspoiler is ook nieuw.
ProCabin
De Big Space-cabine bleef ongewijzigd aan de binnenkant en er is nog altijd geen sprake van een verlengde cabine. De stoepspiegel aan passagierszijde is nog altijd van de partij omdat de Duitse constructeur van oordeel is dat dit geen impact heeft op het verbruik en omdat de chauffeurs dit al zoveel jaren zo gewoon zijn. En de vrachtwagenbestuurders worden nog meer op hun wenken bediend. De deur van de bestuurder kan namelijk hermetisch worden afgesloten zodat de schoenen netjes droog blijven op de instaptreden. En ook Voice Control zal in de smaak vallen: het biedt de chauffeur de mogelijkheid om zijn ogen op de weg en op de displays van de binnenspiegels te houden: ze hebben nog altijd dezelfde afmetingen, maar dankzij de smallere randen is het zichtveld vergroot.
Rij-indrukken. De startprocedure is niet meer dezelfde. We drukken drie keer op de Start-knop om spanningscontrole te krijgen. Vervolgens worden we overdonderd door het ongelooflijk zachte rijgedrag: van zodra we de parkeerrem loslaten, zet het voertuig zich in alle stilte en souplesse in beweging. De eActros glijdt over de weg. De enige geluiden die we kunnen waarnemen, zijn de compressor, de rollende banden en de wind.
Aangezien de elektromotoren constant hetzelfde koppel leveren, voelen we totaal geen trillingen meer. De onderbrekingen van het trekvermogen en de verandering van versnelling verlopen extreem zacht.
De eActros 600 is vanzelfsprekend uitgerust met de snelheidsregelaar Predictive Powertrain Control (PPC) en transmissieregeling, die helemaal zijn aangepast aan elektrisch rijden. Ze maken gebruik van de routeinformatie van het navigatiesysteem om aankomende gebeurtenissen op voorhand op te sporen en in te schatten. Op die manier kan de chauffeur nutteloze manoeuvres vermijden en de energie van de batterij zo efficiënt mogelijk benutten.
De elektromotor zet de kinetische energie van het remmen om in elektrische energie. Dit is ook het geval bij het actief bedienen van de hefboomarm tijdens het remmen op de motor. De rijfunctie met één pedaal kan ook naar wens op het touchscreen worden geactiveerd, d.w.z. vaart verminderen door recuperatie met verminderde aansturing van de mechanische rem.
De bestuurder heeft de keuze uit drie rijstanden: Economy (85% vermogen, mogelijk gebruik van de boostfunctie en snelheid beperkt tot 85 km/u), Power (100% vermogen, boost en toegelaten gebruik van ‘Kick down’) en tenslotte nog Range (70% vermogen, snelheid beperkt tot 82 km/u en geen boost). In deze modus wordt de batterij minder belast. Als de autonomie onder de 15% duikt, wordt deze ook automatisch geactiveerd. Dit hebben we niet kunnen controleren!
Ongezien laag verbruik
Prestaties en verbruik. Onze testcombinatie had een gewicht van 42 ton, met een tarragewicht van 11,5 ton voor de trekker. De oplegger was een klassieke huifoplegger zonder aerodynamische vormgeving. Op ons Ardennenparcours van 170 kilometer, waarbij het voor 90% van de tijd regende, haalden we een gemiddelde snelheid van 82 km/u ondanks drie zones aan 70 km/u op de E411 en E25.
Het was echter vooral het verbruik dat ons deed opveren: 90,4 kWh/100 km. We vertrokken met een batterijlading van honderd procent en na een traject van 402 km, hielden we nog 125 km aan autonomie over. De aangekondigde 500 km in reële omstandigheden is met andere woorden helemaal correct. Dit uitstekende resultaat gebruiken we voortaan als referentie bij andere elektrische vrachtwagens.
Een belangrijk detail voor heel wat chauffeurs: de schoenen blijven droog!
Om te onthouden
- Geen reden tot twijfel: de aangekondigde actieradius klopt helemaal!
- Een uiterst aerodynamisch design.
- De grote bestellingen zijn al bevestigd.
Technische fiche eActros 600
- Motoren: 2 (ingebouwde elektrische)
- Batterijen: 3 packs / LFP
- Capaciteit: 3 x 207 kWh (621 kWh)
- Cabine: Procabin / Big Space
- Vermogen: 600 kWh bruikbaar vermogen
- Stuurinrichting: elektrisch
- Ophanging: integrale luchtvering
- Wielbasis: 4.000 mm
- Remmen: schijfremmen op alle wielen
- Oplaadcapaciteit: tot 350/400 kW
Het verschil tussen een Actros L en een eActros zit hem in de twee LED-strepen ter hoogte van de lichten.