De invoering van de piektoeslag door terminaluitbater DP World wordt door de rechtbank als rechtsgeldig beschouwd. Transporteur Kurt Van Gijsel (SL Logistics) is hier niet mee opgezet.
Febetra, TLV, UPTR en KVBG (Koninklijk Verbond der Beheerders van Goederenstromen) hebben zich in het verleden meermaals krachtig uitgesproken tegen de spreidingstoeslag die DP World oplegt op de Antwerp Gateway terminal. Vorige zomer hebben deze organisaties dan ook samen besloten een rechtszaak aan te spannen tegen deze piektoeslag.
Recent heeft de rechter een uitspraak gedaan in deze zaak. “We hebben moeten vaststellen dat de rechter onze uitgebreide argumentatie niet is gevolgd, ondanks de duidelijke pleidooien van onze advocaten,” meldt Febetra. Transporteur Kurt Van Gijsel (SL Logistics) beklaagt zich erover op LinkedIn, weliswaar met een knipoog: “Hoop dat de andere terminals nu snel volgen, zodat ze een spaarcentje bij mekaar sprokkelen voor de volgende nieuwjaarsreceptie …”
Geen verdienmodel
Van Gijsel steekt zijn visie niet onder stoelen of banken: “Voor mij is dit puur geldklopperij.” De rechtbank is van mening dat de piektoeslag niet als een verdienmodel ingevoerd werd, maar als een maatregel om de infrastructuur van DP World beter in te zetten en om te leiden tot een betere afwikkeling van aan- en afvoer van containers. Het bestaan van een gelijkaardige piektoeslag in Rotterdam speelt ook mee in de beslissing van de rechtbank.
Kurt Van Gijsel: “Voor mij is die piektoeslag puur geldklopperij.”
Shift naar nachtwerk
Ook meent de rechtbank dat de piektoeslag “leidt tot een shift naar meer nachtwerk in de logistiek, gericht op meer gespreid en performant vrachtvervoer om de markt te versterken en gezonde mededinging in de hand te werken”. Kurt Van Gijsel vervoert tankcontainers en vindt dit argument niet realistisch: “Er is geen enkele depot of laad- en losplaats die ’s nachts open is. Dus je moet die gevaarlijke goederen ergens bewaakt kunnen gaan zetten. Wat ik hoor, is dat het ’s nachts ook niet evident is dat je er binnen het halfuur of uur buiten bent.”
“De praktische problemen voor nachtlogistiek moeten eerst opgelost worden vooraleer sprake kan zijn van een belangrijke shift naar de nacht,” concludeert Febetra.