transport media logo

Recordaantal faillissementen in 2024

De trends van de eerste maanden zijn niet omgekeerd: in 2024 werd een recordaantal faillissementen in de Belgische transportsector genoteerd. De 307 bedrijfsfaillissementen vertegenwoordigen een stijging van 10% ten opzichte van 2023.

Deze cijfers zijn afkomstig van ITLB en hebben enkel betrekking op wegtransport voor rekening van derden. “Als de economie sputtert en er niet meteen zicht op beterschap is, krijgen onze transporteurs uiteraard harde noten te kraken. In een periode van laagconjunctuur, waar er meer dan genoeg wielen zijn, is het voor onze transporteurs nog moeilijker dan anders om op te boksen tegen de low cost concurrenten uit het buitenland”, reageert Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Andere cijfers van Graydon Creditsafe tonen 675 faillissementen (maar inclusief andere transportgerelateerde bedrijfscodes) die resulteren in het verlies van 2.204 banen (+4,41% ten opzichte van 2023). Gemiddeld gingen er dus 3,24 jobs verloren per faillissement. Volgens cijfers van het ITLB zijn er gemiddeld 8,35 mensen tewerkgesteld per transportbedrijf in België. De faillissementen troffen dus (net als in voorgaande jaren) veel kleinere bedrijven dan het gemiddelde.

Toch moesten enkele bekende namen hun activiteiten stopzetten, zoals Lica Logistics & Services (Assenede, 66 banen verloren) en Nirotrans (Malle, 64 banen verloren). Deze twee faillissementen staan in Graydon’s Top 50 voor alle bedrijfssectoren samen (waar Van Hool uiteraard op de eerste plaats staat…). Een ander transportbedrijf staat echter vóór Lica en Nirotrans, en het is emblematisch: Selcuk Transport Service in Ganshoren, dat 75 mensen tewerkstelde en failliet werd verklaard op 10 december 2024.

Dit bedrijf, dat in 2018 werd opgericht, had een spectaculaire groei doorgemaakt en zijn brutomarge tussen 2021 en 2022 verviervoudigd om vervolgens in 2023 €964.000 te verliezen op een brutomarge van €1,9 miljoen. Een bedrijf zonder enige vorm van zichtbaarheid, waarschijnlijk werkend als onderaannemer voor een grote pakketbezorger en nauwelijks €25.000 aan toegevoegde waarde genererend per werknemer. Dit geval is vergelijkbaar met dat van KM Group, de onderaannemer van Amazon, die in augustus 2024 failliet ging en de aandacht van de algemene pers trok omdat de chauffeurs hun ongenoegen uitten en de vakbonden waarschuwden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.