De Vlaamse Waterweg stelt een gunstige evolutie in het transport via de binnenvaart vast, ondanks de uitdagende economische context. Vooral de tendens in het vierde kwartaal van vorig jaar stemt optimistisch.
In het vierde kwartaal van 2024 steeg de vervoerde tonnage met 20,25% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. Ook de containertrafiek steeg in diezelfde periode met 7,99%. “Dit is de sterkste kwartaalstijging sinds 2016,” reageert Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport. “Dat is een positieve trend, maar onze grote investeringen moeten nóg meer renderen.”
“Ondanks een moeilijk economisch klimaat, met geopolitieke spanningen en hoge energie- en loonkosten, blijft de binnenvaartsector een stabiele en betrouwbare transportoplossing,” zegt Krista Maes, waarnemend gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De trafiekcijfers van 2024 stemmen ons hoopvol. De blauwe watersnelweg ligt klaar voor ondernemend Vlaanderen.”
Stijging in meeste goederengroepen
Als we naar de goederengroepen kijken, is de stijging vooral merkbaar bij meststoffen (+29,06%), nijverheidsproducten (+16,37%), petroleumproducten (+15,05%) en ertsen (+13,19%). Dalingen werden vastgesteld bij allerhande goederen (-7,77%) en vaste brandstoffen (-11,28%).
Traditiegetrouw werd het leeuwendeel van de vrachten over het Albertkanaal vervoerd (35.463.342 ton, +6,62%). Op de Seine Schelde-as en de ABC-as (Antwerpen-Brussel-Charleroi) werden respectievelijk 18,4 en 12,2 miljoen ton vervoerd (-0,13% en +2,68%). Bijna 7 op 10 containers vonden hun weg via het Albertkanaal (514.433, +2,89%), terwijl op de ABC-as en de Seine Schelde-as respectievelijk 144.130 TEU (-13,40%) en 85.503 TEU (+2,96%) getransporteerd werden.