transport media logo

TROVA krijgt eerste retrofit-truck goedgekeurd

Op 14 januari 2025 kreeg het Belgische bedrijf TROVA de typegoedkeuring voor zijn eerste elektrische vrachtwagen die gebouwd werd volgens het retrofitprincipe. Dit proces maakt het mogelijk om voor een fractie van de prijs van een nieuwe elektrische vrachtwagen een conventionele vrachtwagen om te bouwen tot een emissievrije vrachtwagen door de aandrijflijn te vervangen. De eerste TROVA-truck zal ingezet worden door het transportbedrijf Ninatrans.

e-TROVA is het Europese zusterbedrijf van het Amerikaanse bedrijf TROVA Commercial Vehicles Inc, opgericht in 2020 door Patrick Collignon. Deze Belgische ingenieur, die zijn carrière doorbracht in de auto-industrie en een aantal zeer hoge functies bekleedde bij General Motors en Volvo Group, heeft een zeer ervaren team samengesteld om de energietransitie in het wegtransport te versnellen.

Elektrificatie en de circulaire economie

Het basisprincipe van TROVA is retrofitting: de aandrijflijn van een voertuig met een verbrandingsmotor wordt gedemonteerd en vervangen door een elektrische aandrijflijn. “TROVA is gespecialiseerd in het ombouwen van Euro V/VI-trucks van verschillende merken met een brutogewicht van meer dan 16 ton en bouwt deze snel om van een dieselaandrijflijn naar een batterij-elektrische aandrijflijn (D2E). Dit maakt TROVA de ideale oplossing voor stadsdistributie en regionaal transport over afstanden tot 350 kilometer per dag. Deze aanpak beperkt zich echter niet tot elektrificatie: TROVA past de principes van de circulaire economie toe door de belangrijkste onderdelen opnieuw te gebruiken, zoals het chassis, de cabine, de assen, de ophanging en de remmen. Dit model combineert dus economische efficiëntie met een verminderde impact op het milieu,” legt Patrick Collignon uit.

“Door zich in te zetten voor de elektrificatie van deze voertuigen, levert TROVA niet alleen een belangrijke bijdrage aan schoon wegtransport, maar speelt het ook een sleutelrol in het voldoen aan en overtreffen van de Europese emissienormen. Daarnaast draagt het bedrijf actief bij aan de technologische vooruitgang in energietransitie en stimuleert het expertise binnen een circulair auto-ecosysteem.”

Typegoedkeuring? Check!

Een aangepast voertuig moet een nieuwe typegoedkeuring krijgen voordat het in België kan worden geregistreerd. In eerste instantie gebruikte TROVA een Volvo FH als basis, uitgerust met een 250 kWh batterijpakket waardoor het een bereik heeft van ongeveer 130 kilometer. Het voertuig onderging met succes een reeks van 14 verschillende tests die zowel de prestaties op de weg als het opladen van de batterij betroffen, waarna het dossier werd ingediend bij het team homologatie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaamse Gewest. De individuele goedkeuring werd verleend op 14 januari 2025.

De eerste elektrische vrachtwagen van TROVA zal dus de weg op kunnen bij Ninatrans uit Heverlee, die hem zal gebruiken voor shuttlediensten op Brucargo en rond Brussels Airport. “Ninatrans, dat ook expert is in luchtvrachtvervoer, investeert al jaren in duurzame oplossingen om haar klanten te ondersteunen in hun toekomstige keuzes voor zero-emissie logistiek. Om dit te bereiken onderzoeken we alle mogelijkheden, waaronder TROVA’s D2E technologie en innovatie, die snel en kosteneffectief is. We hebben hun initiatief vanaf het begin gevolgd en in de eerste fase bekijken we in totaal vijf voertuigen van verschillende merken die met verschillende batterijpakketten worden uitgerust,” legt Benny Smets, CEO van Ninatrans, uit.

Industrialisatie in België

TROVA is een Belgisch bedrijf gevestigd in Vlaanderen, met de ambitie om haar productieactiviteiten uit te breiden naar heel België en de buurlanden. De volgende stap is de industrialisatie van het retrofitproces. “Als een bedrijf ons een vrachtwagen voorstelt die moet worden omgebouwd, meestal een die drie of vier jaar oud is, voeren we eerst een volledige scan van het voertuig uit. Vervolgens bepalen we de ideale technische configuratie op basis van het soort werk dat de elektrische truck moet uitvoeren. We kunnen accupakketten installeren van 250 tot 650 kWh. Het duurt dan twee dagen om het voertuig te demonteren, twee dagen om de nieuwe aandrijflijn te monteren en één dag om hem te programmeren”, legt Frédéric Jacoby, manager van TROVA, uit. Op kruissnelheid duurt het dus ongeveer een week voordat de klant zijn voertuig terugkrijgt met een emissievrije aandrijflijn.

In een tweede fase zal TROVA zijn assortiment uitbreiden naar andere merken vrachtwagens. De volgende voertuigen die Ninatrans bestelt zijn een DAF en een Scania. “Dit is het begin van een geweldig ‘Belgisch verhaal’ dat veel vloten zal helpen om sneller de overstap te maken naar emissieloos wegtransport, aangezien het retrofitprincipe betekent dat je een elektrische truck kunt krijgen voor twee derde van de prijs van een nieuwe. De elektrische trucks van TROVA concurreren dus niet met nieuwe elektrische trucks, aangezien ze niet gericht zijn op dezelfde doelmarkten en helpen om een deel van het bestaande wagenpark te elektrificeren,” besluit Frédéric Jacoby.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.