Op een truckmarkt die in totaal met 7,74% daalde, heroverde Volvo Trucks de leiding op de Belgische markt, vóór DAF. Maar het was Scania die de beste prestatie van 2024 neerzette.
Scania was de enige fabrikant die marktaandeel won voor zowel bakwagens (+0,7%) als trekkers (+2,8%). Het Zweedse merk wist ook meer voertuigen te registreren dan in 2023 (+60 eenheden), een resultaat dat ook werd behaald door Renault Trucks, maar in mindere mate (+6 eenheden en +0,5% marktaandeel voor trekkers en bakwagens samen).
Alle andere merken leverden minder voertuigen in 2024. MAN was de fabrikant die de schade het beste kon beperken en 0,4% cumulatief marktaandeel won, maar alle andere fabrikanten vielen iets terug. Volvo Trucks registreerde echter een zeer lichte daling, met een goede prestatie in de verkoop van trekkers, waarbij het marktaandeel weer boven de 20% uitkwam. Hierdoor heeft de Zweedse fabrikant weer een voorsprong op DAF in de algemene ranglijst, aangezien DAF terugviel bij zowel trekkers als vrachtwagens. Iveco en Ford hadden een gemiddeld jaar en verloren beide (licht) marktaandeel.
Het geval van Mercedes-Benz moet apart worden geanalyseerd: het merk met de ster had te lijden in het zware segment (en met name in meerassige vrachtwagens), maar de cijfers profiteerden van een uitzonderlijk jaar in het segment tot 6 ton, met een marktaandeel van meer dan 50% voor de Sprinter. De Sprinter wordt echter verkocht door Mercedes-Benz Belgium Luxembourg, dat nu een volledig gescheiden bedrijf is van Daimler Truck Belgium Luxembourg.
2024 in cijfers
Vrachtwagens (> 3,5 t) | ||||
2024 | % | 2023 | % | |
Mercedes | 852 | 20,2 | 798 | 20,3 |
MAN | 765 | 18,1 | 647 | 16,4 |
Volvo | 750 | 17,8 | 758 | 19,3 |
Iveco | 517 | 12,2 | 538 | 13,7 |
DAF | 507 | 12,0 | 486 | 12,3 |
Scania | 301 | 7,1 | 251 | 6,4 |
Renault | 282 | 6,7 | 265 | 6,7 |
Ford | 78 | 1,8 | 54 | 1,4 |
Fuso | 36 | 0,9 | 27 | 0,7 |
Volkswagen | 29 | 0,7 | 10 | 0,3 |
Maxus | 6 | 0,1 | 3 | 0,1 |
Divers | 101 | 2,4 | 99 | 2,5 |
TOTAAL | 4225 | 3936 | ||
Trekkers | ||||
2024 | % | 2023 | % | |
DAF | 1241 | 24,5 | 1514 | 24,7 |
Volvo | 1033 | 20,4 | 1186 | 19,4 |
Scania | 764 | 15,1 | 754 | 12,3 |
MAN | 653 | 12,9 | 848 | 13,9 |
Mercedes | 588 | 11,6 | 846 | 13,8 |
Renault | 353 | 7,0 | 364 | 5,9 |
Iveco | 212 | 4,2 | 322 | 5,3 |
Ford | 208 | 4,1 | 287 | 4,7 |
Divers | 3 | 0,0 | 1 | 0,0 |
TOTAAL | 5055 | 6122 | ||
Totale markt | ||||
2024 | % | 2023 | % | |
Volvo | 1783 | 19,2 | 1944 | 19,3 |
DAF | 1748 | 18,8 | 2000 | 19,9 |
Mercedes | 1440 | 15,5 | 1644 | 16,3 |
MAN | 1418 | 15,3 | 1495 | 14,9 |
Scania | 1065 | 11,5 | 1005 | 10,0 |
Iveco | 729 | 7,9 | 860 | 8,6 |
Renault | 635 | 6,8 | 629 | 6,3 |
Ford | 286 | 3,1 | 341 | 3,4 |
Fuso | 36 | 0,4 | 27 | 0,3 |
Volkswagen | 31 | 0,3 | 10 | 0,1 |
Maxus | 6 | 0,1 | 3 | 0,0 |
Divers | 102 | 1,1 | 100 | 1,0 |
TOTAL | 9280 | 10058 |