Of het nu dankzij zijn gamma is of omdat andere concurrenten nog niet veel hebben verkocht, Volvo Trucks heeft zijn voorsprong op de markt voor elektrische trucks in België in 2024 vergroot. De Zweedse fabrikant heeft een marktaandeel van bijna 70% in dit segment.
Zoals we eerder meldden, heeft Volvo Trucks de nummer één positie op de Belgische markt in 2024 heroverd. Hierover bevatte de persconferentie die de Belgische importeur gisteren organiseerde geen nieuwe informatie. De cijfers die tijdens de conferentie werden vrijgegeven, bevestigen echter dat Volvo Group in het algemeen en Volvo Trucks in het bijzonder vrijwel de enige merken zijn die elektrische vrachtwagens verkopen in België: twee derde van de 77 verkochte eenheden (een schamele 18 eenheden meer dan in 2023) zijn Volvo’s. Eén op de vier is een Renault. De rest (minder dan 10%) is verdeeld onder Mercedes, Scania en MAN.
“Vandaag zijn elektrische vrachtwagens goed voor 1,2% van de inschrijvingen. Als we alleen rekening houden met Vlaanderen, komen we op ongeveer hetzelfde marktaandeel als in Nederland, maar ik maak me zorgen over de evolutie, of liever het gebrek aan evolutie, van de markt in Wallonië”, zegt Managing Director Frank Kimpe. “Het is geen kwestie van een gebrek aan wil aan de kant van de vloten, maar niemand ziet iets komen van de regionale politieke autoriteiten om Waalse bedrijven aan te moedigen zich te engageren voor de energietransitie”. Hij neemt als voorbeeld de kaart met de ritten van de elektrische vrachtwagens van Volvo: in 2024 blijft Wallonië hopeloos leeg.
Aan Vlaamse kant zijn de signalen daarentegen positiever, aangezien sommige van de eerste klanten andere elektrische trucks bestellen. Andere vloten sluiten zich hierbij aan, zoals Vanheede, dat net twee Volvo FM Electrics in ontvangst heeft genomen, de ene voor gebruik in Roeselare en de andere in Antwerpen.
Meer in het algemeen is Volvo Trucks Belgium tevreden over het jaar 2024, ook al is de totale verkoop in ons land gedaald. “Ons orderboek is ook vrij goed, en dit is een trend die verder gaat dan België, aangezien we dachten dat de markt nog wat verder zou dalen”, legt Sales Director Pieter Thienpont uit. “Als gevolg daarvan heeft de fabriek in Gent de maatregelen geannuleerd die de productie moesten terugbrengen van 180 naar 172 voertuigen per dag”, vervolgt Philippe Jacquemyns (Product Manager).