transport media logo

14.200 openbare oplaadpunten tegen 2031?

Op een moment dat de pionierende truckvloten nog maar net ervaring beginnen op te doen met hun eerste elektrische vrachtwagens, wordt de ontwikkeling van snellaadnetwerken voor vrachtwagens nog steeds gezien als een rem op de energietransitie in het wegtransport. Adviesbureau Berg Insight heeft net een rapport gepubliceerd waarin wordt geconcludeerd dat het aantal oplaadpunten tussen 2024 en 2031 met 49% per jaar zal toenemen.

Volgens Berg Insight zijn er momenteel 14.000 private, publieke of semi-publieke oplaadpunten beschikbaar voor vrachtwagens in Europa. We hebben het hier over oplaadpunten, niet over stations. Dit aantal zal met 49% stijgen, tot ongeveer 345.000 eind 2031. De overgrote meerderheid van deze oplaadpunten zal echter privé-eigendom zijn, omdat depot charging in de meeste gevallen wordt (en zal worden) toegepast. Berg Insight schat dat het aantal publieke of semi-publieke oplaadpunten in 2031 14.200 zal bedragen.

Dit cijfer kan worden gezien in het licht van de ambities van Milence (een van de toonaangevende Charge Point Operators van Europa) om tegen 2027 1.700 oplaadpunten in gebruik te nemen. De andere CPO’s die in het rapport worden genoemd zijn Circle K (die 27 locaties heeft geopend met in totaal 108 oplaadpunten, voornamelijk in Scandinavië), BP Pulse, EnBW en Rifil. Daar kunnen we nu Fastned aan toevoegen. Al deze exploitanten zullen DC-snellaadstations installeren, waarvan de belangrijkste leveranciers ABB, ADS-TEC Energy, Alpitronic, Ekoenergetyka, Kempower, SBRS en Siemens zijn.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.