De familiegroep Beherman, die de lichte bedrijfsvoertuigen van Farizon zal verdelen in de Benelux, heeft een website gelanceerd die gewijd is aan dit nieuwe Chinese merk. Hierop staan de meeste technische specificaties van het eerste model dat in België op de markt komt.
De Farizon SV (voor SuperVan) wordt voorgesteld als een elektrische bestelwagen die een tussenpositie zal innemen tussen middelgrote bestelwagens (zoals de Renault Trafic) en grote lichte bedrijfsvoertuigen (zoals de Renault Master). Hij zal verkrijgbaar zijn in drie lengtes (van 4990 tot 5995 mm) en drie hoogtes (van 1980 tot 2500 mm). Naast de volledig elektrische aandrijving (zie hieronder) onderscheidt de Farizon SV zich door de totale afwezigheid van een mechanische verbinding tussen de bestuurderspost en het skateboard-achtige platform dat het chassis en de elektrische aandrijving herbergt. Het zal dan ook het eerste (of tweede) lichte bedrijfsvoertuig zijn dat in België op de markt wordt gebracht met ‘steer-by-wire’ besturing, d.w.z. volledig elektronische controle.
Een andere absolute nieuwigheid voor een voertuig van dit formaat is de totale afwezigheid van een B-stijl aan de passagierszijde, zoals bij de Renault Kangoo met Open Sesame. De conventionele deur naar de cabine en de schuifdeur naar de laadruimte bieden 1.500 mm vrije ruimte, en de passagiersstoel kan naar binnen worden geklapt voor nog meer ruimte. De toegangsdrempel tot de laadruimte is 55 cm en de achterdeuren openen 270 graden voor toegang tot een nuttig volume van maximaal 12,6 m3 in de L3H3-versie.
Mechanisch gezien zal de Farizon SV zijn carrière beginnen met elektrische aandrijving, maar de Geely Group (waar Farizon deel van uitmaakt) heeft zijn platform zo ontwikkeld dat het ook kan worden aangepast voor waterstofaandrijving (met een brandstofcel) of het verwisselen van batterijen. De exacte specificaties van de modellen die in België verkocht zullen worden, zijn nog niet beschikbaar op de website van importeur Beherman, maar in het Verenigd Koninkrijk zal de SV beschikbaar zijn met twee accupakketten: 67 kWh en 83 kWh. Er wordt ook gesproken over een optie van 106 kWh die later zal komen, wat de actieradius zou vergroten van 400 tot 550 kilometer. De fabrikant verwacht daarom dat zijn 200 kW motor gemiddeld 0,2 kWh per kilometer verbruikt, maar deze cijfers zijn berekend volgens de Chinese CLTC-norm en niet volgens de Europese WLTP-norm. Aan de andere kant heeft de Farizon SV al topscores behaald in de Euro NCAP-tests (5 sterren ‘platinum’), wat veel goeds voorspelt voor een zeer hoog niveau van actieve en passieve veiligheid.