Daimler Truck heeft met twee prototypes van de eActros 600 gereden in bijzonder winterse omstandigheden in Noord-Europa. De fabrikant heeft een aantal interessante conclusies getrokken, met name op het gebied van de autonomie.
De test omvatte 6.500 kilometer met combinaties van 40 ton. Jochen Gottstein, hoofd testen, trekt de volgende conclusies:
- 4% van het overtollige energieverbruik was te wijten aan een daling van het terugwinningsvermogen in vergelijking met de zomer. Dit is grotendeels te wijten aan de toename van de rolweerstand en de luchtweerstand. Deze laatste is met ongeveer 15% verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de toename in brandstofverbruik.
- Hoe winterser de wegomstandigheden, hoe beter de grip van de banden en hoe hoger het brandstofverbruik. Op een representatief stuk weg, gereden na een koude start bij een gemiddelde temperatuur van -2 graden Celsius en met energie-efficiëntieklasse B-banden op een sneeuwvrij wegdek, steeg het brandstofverbruik met ongeveer 25% in vergelijking met energie-efficiëntieklasse A-banden.
- Het opwarmen van de batterijen in de winter zorgt voor slechts 1% meer brandstofverbruik.
- op voornamelijk besneeuwde en gedeeltelijk beijzelde wegen en met banden van het Scandinavische type (energie-efficiëntieklasse D), steeg het energieverbruik met bijna 50% vergeleken met rijden in de zomer met banden van energie-efficiëntieklasse A.
- Airconditioning van de cabine tot 21 graden, zelfs tijdens rustperiodes, verminderde de totale actieradius met 2-5%.