DB Schenker nam eind januari de eerste tien elektrische langeafstandsvrachtwagens van MAN in ontvangst. Dat gebeurde tijdens een officiële ceremonie in de MAN Truck & Bus-fabriek in München.
Deze MAN eTGX Ultra-trekkers werden speciaal ontwikkeld voor hoge volume-eisen en het gebruik van bijbehorende megatrailers met een binnenhoogte van drie meter. Deze trailers worden al jaren gebruikt, met name voor autotransport, maar ook voor andere toepassingen die veel laadruimte vergen. Het hoge laadvolume helpt het transport milieuvriendelijker te maken. “Geen enkele andere in serie gebouwde elektrische trekker voor opleggers verenigt zo’n korte wielbasis met een maximale batterijcapaciteit voor opleggers met een binnenhoogte van drie meter”, stelt Friedrich Baumann van MAN Truck & Bus.
Tegen 2026 voegt DB Schenker in totaal 100 elektrische vrachtwagens van MAN toe aan zijn voertuigenpark.
Nog eens 50 MAN eTGL-vrachtwagens
Tijdens de overhandiging van de tien eerste MAN eTGX-vrachtwagens ondertekenden beide bedrijven ook een intentieverklaring voor de levering van nog eens 50 MAN eTGL-vrachtwagens. Deze zuiver elektrische vrachtwagens van 12 ton richten zich op stedelijk vrachtvervoer en kunnen vanaf april 2025 besteld worden. Ze zullen de elektrische vloot van DB Schenker aanvullen met voertuigen voor distributielogistiek.
Bij de overhandiging van de eerste tien van 150 e-trucks (v.l.n.r.): Friedrich Baumann (MAN Truck & Bus), Cyrille Bonjean (DB Schenkern Europe), Marc Pühler (DB Schenker Europe, and Michael Kobriger (MAN Truck & Bus).