Gecko, een nieuwe Chinese fabrikant van lichte bedrijfsvoertuigen, is van plan de Belgische markt te betreden met een elektrische bestelwagen op basis van een skateboard. Het is echter nog niet bekend via welk kanaal de voertuigen zullen worden geïmporteerd, verdeeld en onderhouden.
Gecko is geen merk van een van de gebruikelijke Chinese autoconcerns. Het is een start-up die kan worden vergeleken met Windrose op het gebied van vrachtwagens. Het bedrijf is opgericht in 2022, heeft een groot aantal Chinese investeringsfondsen aangetrokken en heeft in recordtijd een platform van het type ‘skateboard’ ontwikkeld waaraan verschillende kinematica en verschillende typen bedrijfsvoertuigen kunnen worden aangepast. Alle bedieningselementen worden bediend zonder mechanische verbindingen.
Het eerste model is de MagicWay, een middelgrote bestelwagen met elektrische aandrijving, maar die ook kan worden uitgerust met een range-extender met verbrandingsmotor. Het model dat werd tentoongesteld op de Commercial Fleet Summit georganiseerd door Fleet Europe is een L2H2-versie, maar de MagicWay is verkrijgbaar in drie lengtes en drie hoogtes. Met een extreem lage laaddrempel (495 mm) biedt hij een aantrekkelijk interieurvolume van 7,2 tot 11,3 m3, afhankelijk van de versie. De ruimte tussen de wielkasten is 1.250 mm, genoeg voor een Euro-pallet. Het laadvermogen bedraagt 1.530 kg voor een MMA van 3,5 ton.
We kregen niet veel informatie over de motor, maar wel over de accu’s: de Chinese fabrikant CATL is een van de partners van Gecko Motors, dus het is CATL die de 50 of 83 kW-pakketten levert. Deze accu’s kunnen worden opgeladen met wisselstroom (tot 11 kW) of gelijkstroom (tot 120 kW) en de fabrikant heeft een actieradius van 550 km aangekondigd, of zelfs 1000 km met de optionele range extender. Prijzen beginnen bij EUR 34.999.
Gecko Motors heeft aangekondigd in het eerste kwartaal van 2025 met de leveringen te beginnen. Maar hoe gaat het de Europese markt benaderen? “We zetten een dochteronderneming op voor de Europese markt en we gaan regio voor regio,” legt Jack Zhu (Vice-President verantwoordelijk voor Business Development) uit. We beginnen met Duitsland, maar ook de Benelux behoort tot de markten die we als eerste willen aanpakken. We zullen samenwerken met lokale partners die ons zullen voorzien van een verkoop- en aftersalesnetwerk.