Het is een understatement om te zeggen dat de Kia PV5 een langverwachte lichte bedrijfswagen is. De teasing van de Koreaanse fabrikant is zeer effectief geweest, maar het eindresultaat voldoet aan de verwachtingen: de PV5 gaat een paar gewoontes door elkaar schudden.
De Kia PV5 is een middelgrote elektrische bestelwagen, het eerste product in het Platform Beyond Vehicle (PBV) programma. De PV5 is gebaseerd op het E-GMP.S platform van de Hyundai Group, een elektrisch skateboard op batterijen waarbij de elektromotor boven de vooras is geplaatst. Dit platform heeft korte overhangen voor en achter. Dit zou de wegligging ten goede moeten komen, maar het heeft de ontwerpers van Kia ook in staat gesteld om te breken met de codes van de klassieke lichte bedrijfswagen. De PV5 maakt duidelijk deel uit van een geheel nieuwe generatie bestelwagens.
Er kunnen verschillende carrosserieën op dit skateboard worden gemonteerd. De PV5 zal in eerste instantie worden aangeboden in de versies Passenger, Cargo en chassis cabine (zie hieronder). Vervolgens zullen andere ‘fabrieks’-versies worden gelanceerd, zoals een gesloten bestelwagen, een koelwagen en een open bestelwagen. Daartoe heeft Kia een flexibel koetswerksysteem ontwikkeld waarmee modulaire componenten kunnen worden samengesteld.
PV5 Cargo
De PV5 Cargo is leverbaar in standaard (L1H1), L2 en H2 versies, waarbij de laatste ook leverbaar is met een doorloop tussen de bestuurderscabine en de laadruimte. In dit geval is de passagiersstoel speciaal: hij klapt weg en zakt in de vloer, waardoor er plaats is voor een schuifwand. Er is ook een cabine met drie zitplaatsen verkrijgbaar.
Het nuttige volume is (5,1 m3 in de L2H2 versie. Dat is 1,2 m3 meer dan de VW ID.Buzz. De laadruimte biedt plaats aan twee europallets sol peut accueillir deux europalettes : één in de breedte aan de voorkant en één in de lengte aan de achterkant. De toegangsdrempel tot de laadvloer is gewoon onverslaanbaar: slechts 419 mm, wat veel lager is dan die van zelfs de nieuwe bestelwagens in skateboardstijl zoals de Farizon SV of de Gecko MagicWay.
In de laadruimte heeft Kia diverse sjorringen in de vloer aangebracht en (als optie) railsets die langs de zijwand, in het dak en op de tussenwand lopen. Deze kunnen worden gebruikt om verschuifbare sjorringen aan te bevestigen. Gebruikers kunnen ook gebruik maken van de V2L-functie, een 220 V stopcontact dat kan worden gebruikt om verschillende gereedschappen van stroom te voorzien.
Kia lanceert ook een in de fabriek gebouwde Crew-versie van de PV5. Deze heeft dezelfde voorzieningen in de laadruimte. Bij deze versie vormen de stoelen één geheel met de achterwand en kunnen ze worden weggeklapt. Het geheel kan dan naar voren worden geschoven om meer ruimte voor uitrusting te creëren.
100% digitaal?
Kia heeft de volledige technische specificaties van de PV5 nog niet bekendgemaakt. Daarom is het in dit stadium onmogelijk om te bevestigen of de besturing elektronisch wordt geregeld (Drive-by-Wire). Nadat je het voertuig hebt ontgrendeld met een digitale sleutel en bent ingestapt, vind je een 7 inch digitaal scherm dat alle belangrijke informatie bevat die nodig is voor het rijden, gepresenteerd in een zeer pure, bijna minimalistische vorm. Een tweede scherm van 12,9 inch wordt gebruikt om het infotainmentsysteem te bedienen, inclusief navigatie. Op dit scherm kun je de apps van het bedrijf zelf gebruiken.
Om persoonlijke spullen op te bergen zijn er verschillende verstelbare opbergruimtes, bekerhouders in de vloerconsole, een kledinghaak en bagagenetten. Het interieur kan ook worden aangepast met een reeks AddGear-accessoires.
Achter het stuur valt meteen het goede zijdelingse zicht op, dat kan worden verklaard door de zeer lage gordellijn. De dikke voorruitstijlen en de kleine driehoekige ruit voor de A-stijl zorgen echter voor een aanzienlijke dode hoek. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, maar voor een persoon van gemiddelde grootte is het onmogelijk om de hoeken van het voertuig te zien door de voorruit, die hoger ligt dan bij een traditionele bestelwagen.
De voorbestellingen voor de Kia PV5 beginnen voor het einde van eerste helft van 2025 en het zal nog een paar weken duren voordat de verkoop op kruissnelheid komt.
De verschillende versies van de PV5
- De PV5 Passenger heeft drie zitrijen, waarvan er twee kunnen worden opgeklapt en in de ligstand kunnen worden gezet, en de derde rij kan worden verwijderd voor meer bagageruimte;
- De PV5 WAV is ontworpen voor het vervoer van mensen met beperkte mobiliteit;
- De PV5 Cargo is verkrijgbaar in twee lengtes en twee hoogtes en biedt een nuttig volume tot 5,1 m3 ;
- De vijfpersoons PV5 Crew heeft dezelfde voorzieningen in de laadruimte;
- De PV5 Chassis Cab wordt geleverd met dezelfde cabine als de PV5 Cargo. Aan de achterkant beschermt een vlakke structuur de accu’s tegen botsingen en bevat extra montagebeugels voor de opbouw.
-einde
–
Technische specificaties
- 120 kW motor vooraan (250 Nm koppel)
- 43,3 kWh batterij (LFP, alleen voor PV5 Cargo), 51,5 kWh of 71,2 kWh (nikkel-chroom-mangaan)
- Bereik tot 400 km