De Europese Unie heeft een totaalbudget van één miljard euro vrijgemaakt om de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur voor emissievrije voertuigen te ondersteunen. De eerste tranche van dit budget zal worden vrijgegeven aan acht private partijen, waaronder Milence, die het leeuwendeel van de beschikbare financiering heeft weten te bemachtigen.
Voor deze eerste subsidietranche van het AFIF-programma (Alternative Fuels Infrastructure Facility) is een bedrag van 422 miljoen euro uitgetrokken. De CPO-operators moesten hun aanvragen indienen bij de Europese Commissie en Milence (de joint venture tussen Traton Group, Daimler Truck en Volvo Group) kreeg de grootste subsidie.
De gespecialiseerde website Electric Avenue heeft de gegevens van de acht laureaten verzameld in een tabel die ook het bedrag toont dat aan elk oplaadpunt is toegekend. De cijfers zijn opvallend: afhankelijk van de exploitant varieert de subsidie van €20.000 tot meer dan €230.000, en dit verschil wordt niet verklaard door het type laadpunt (lichte bedrijfsvoertuigen of vrachtwagens). Milence is ook de enige van de acht winnaars die België in zijn ontwikkelingsplannen heeft opgenomen.