In 2026 start Mercedes-Benz Vans met de productie van de nieuwe modellen van de middelgrote en grote bestelwagens. Eerst komen er elektrisch aangedreven voertuigen op het al eerder aangekondigd Van Electric Architecture (VAN.EA) platform. Daarna volgen op hetzelfde platform de bestelwagens met verbrandingsmotoren.
Vanaf 2026 zullen alle nieuw ontwikkelde bestelwagens van Mercedes-Benz Vans gebaseerd zijn op één modulaire en schaalbare architectuur. Voor de elektrische voertuigen is dat de VAN.EA, voor de voertuigen met een verbrandingsmotor wordt dat de VAN.CA (Van Combustion Architecture).
De VAN.EA en VAN.CA delen zowat 70 procent van de onderdelen en worden op dezelfde lijn geproduceerd, wat zorgt voor aanzienlijke schaalvoordelen. Door de bedrijfswagens met verbrandingsmotoren naast de elektrische voertuigen op één enkel platform aan te bieden, wil Mercedes snel en flexibel inspelen op de wensen van de klanten.
Meer laadvolume
Zowel de middelgrote als de grote wagens zullen op het modulaire, flexibele en schaalbare bestelwagenplatform worden gebouwd, net als de voertuigen voor luxe personenvervoer. Ongeacht de aandrijflijn maakt het nieuwe platform een duidelijk onderscheid mogelijk tussen de bestelwagens en de voertuigen voor personenvervoer in het luxesegment. Daardoor zullen de middelgrote en grote bestelwagens ook een groter laadvolume hebben.