Hyvia, de joint venture tussen Renault Group en Plug Power die waterstofversies van de bedrijfswagens van Renault ontwikkelde, is failliet. Dit zijn de redenen die de Franse fabrikant opgeeft.
“Enerzijds blijft de vraag naar H2-voertuigen in Europa zeer beperkt. Daar zijn verschillende redenen voor: het gebrek aan infrastructuur (51 stations in Frankrijk en 264 in Europa), de extra kosten op alle niveaus van de waterstofwaardeketen en de zeer hoge investeringen die nodig zijn om voertuigen aan te passen”, legt Renault-woordvoerder Karl Schuybroeck uit. Hij wijst er ook op dat zelfs in Frankrijk, waar de ontwikkeling van waterstof als een nationale prioriteit wordt beschouwd, de toename van de productiecapaciteit niet de verwachte curve volgt: “In Frankrijk bedroeg de elektrolysecapaciteit begin 2024 30 MW, of 0,5% van de doelstelling van de regering om tegen 2030 6.500 MW te produceren.”
Deze verschillende obstakels en tegenslagen leidden ertoe dat het management van Hyvia op 5 december 2024 een verklaring van surseance van betaling indiende, gevolgd door de opening van een curatele procedure op 10 december. Het einde van het Hyvia-avontuur betekent echter niet dat Renault Groep de waterstofsector helemaal verlaat. “Renault Groep houdt de H2-kwesties nauwlettend in de gaten en zal klaar staan om H2-projecten opnieuw te lanceren wanneer de marktomstandigheden gunstig zijn”, zegt Karl Schuybroeck. Hij verwijst in het bijzonder naar het XDD multi-energieplatform project in Renaults fabriek in Batilly.