Transport De Duytsche gaat proefrijden met de elektrische S.KOe COOL van Schmitz Cargobull. Deze koelpoplegger maakt gebruik van een Schmitz S.CU ep85 koelunit en van een e-as die energie opwekt tijdens het rijden.
De koelunit heeft een koelvermogen van 15.800 watt en een verwarmingsvermogen van 10.500 watt. Hij kan ongeveer 4,5 tot 18 uur autonoom werken (afhankelijk van de modus) dankzij een accupakket van 32 kWh. Opladen duurt ongeveer twee uur voor een volledige lading en kan stationair via een CEE-stopcontact of onderweg via e-as. Het generatorvermogen van de geëlektrificeerde as is afgestemd op de eisen van de koelunit zodat de energieterugwinning de noodzaak om de batterijen op te laden vertraagt en de levensduur van de batterij verlengt. Het systeem is volledig geïntegreerd in het TrailerConnect telematicasysteem, zodat de status van het systeem, zoals acculaadstatus, resterende actieradius, resterende laadtijd enz. – via het telematicaportaal kan worden gecontroleerd.
“We zijn enthousiast over het testen van de S.KOe COOL van Schmitz Cargobull. Deze innovatieve koeloplegger biedt ons de mogelijkheid om onze transportactiviteiten duurzamer en efficiënter te maken. We kijken ernaar uit om de voordelen van deze technologie in de praktijk te ervaren en bij te dragen aan een groenere toekomst. De wagen zal ingezet worden op Benelux transport met een gemiddelde van tussen de 5 a 10 draaiuren per dag, afwisselend met gekoelde (+1°c) en diepvriesproducten (-20°c)”, aldus Bert Coene van Transport De Duytsche.