De zaak van elektrische bestelwagens van 4,25 ton MTM heeft een flinke duw in de rug gekregen met de beslissing die federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke gisteren nam om deze voertuigen vrij te stellen van de verplichting om een digitale tachograaf te installeren en, indirect, van de verplichting om de rij- en rusttijden na te leven zoals vrachtwagenchauffeurs.
Dit ministerieel besluit zal waarschijnlijk leiden tot een toename van het aantal voertuigen dat deelneemt aan het pilootproject van voormalig minister Georges Gilkinet, waarvoor volgens officiële cijfers van de FOD Mobiliteit slechts… zeven voertuigen zijn ingeschreven. “Dit is natuurlijk heel goed nieuws”, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra. “Er zijn echter nog een aantal hordes te nemen vooraleer deze elektrische bestelwagens meer verspreid raken in België. In Vlaanderen moeten ze bijvoorbeeld geen kilometerheffing betalen zoals zero-emissie vrachtwagens, maar dat is niet het geval in Wallonië en Vlaanderen. Bovendien moet het voertuig uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer. Tot slot moet de kwestie van rijverboden op basis van tonnage nog worden opgelost. Waar een bord ‘geen voertuigen zwaarder dan 3,5 ton’ is geplaatst, is het aan elke lokale overheid om deze regel al dan niet te handhaven voor elektrische bestelwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton MMA”.