Jost heeft een nieuwe terminaltrekker in gebruik genomen op de Trilogiport site. Geen trekker die nieuw is gekocht bij een van de gebruikelijke specialisten, maar een Neotrucks: een Renault T die al een eerste leven had als klassieke wegtrekker en die door het Franse bedrijf Neotrucks is omgebouwd tot elektrisch voertuig.
Uiterlijk onderscheidt de Neotrucks zich door de achterwand, waarin een deur is geopend. De cabine is ook aangepast aan de specifieke eisen van chauffeurs die in grote logistieke centra of terminals werken. Maar het meest innovatieve aspect van de Neotrucks is dat het een elektrisch voertuig is dat is gebouwd volgens de principes van de circulaire economie: het chassis en de cabine van een Renault T zijn behouden gebleven en alleen de motor is veranderd: de dieselmotor is ingeruild voor een elektromotor, een 108 kWh accupakket en een snellader.
“Bovendien zullen onze eerste Neotrucks gebruik maken van de overtollige elektriciteit die wordt opgewekt door de zonnepanelen die op onze 90.000 m2 magazijnen zijn geïnstalleerd, waardoor onze ecologische voetafdruk nog kleiner wordt”, legt Colin Clarembaux van Jost uit.