Na vier jaar onderzoek en werk heeft Trova zijn eerste ‘retrofit’-truck geleverd aan Ninatrans. Dit is een gelegenheid voor het jonge Belgische bedrijf om een oproep te doen aan investeerders om de volgende fase in zijn ontwikkeling te financieren: de serieproductie.
Ter herinnering: het Trova-concept gebruikt een vrachtwagen die al een bepaalde afstand heeft afgelegd, verwijdert de aandrijflijn met verbrandingsmotor en installeert een elektrische motor, tractiebatterijen en een elektronisch beheersysteem in de plaats om er een emissievrij voertuig van te maken tegen een kostprijs die een derde lager ligt dan die van een nieuwe elektrische vrachtwagen. De eerste truck die op deze manier werd omgebouwd is een Volvo FH, waarvan de sleutels officieel werden overhandigd aan Benny Smets (CEO van Ninatrans) door Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder in aanwezigheid van het hele Trova-team (inclusief oprichter Patrick Collignon).
Voor Trova is dit een belangrijke stap na de homologatie van het voertuig in januari. De volgende stap is de bouw van een tweede truck (nog steeds in de gebouwen van Flanders Make, een partner van bij het begin), maar daarna zullen we elders een werkplaats moeten opzetten om kleinschalige productie te overwegen. Dit zal in Vlaanderen gebeuren, maar de locatie is nog niet bekend gemaakt. Voor deze industrialisatiefase is ook nieuw geld nodig. Trova is er tot nu toe in geslaagd om de bouw van het eerste prototype en de homologatie ervan te financieren, en volgens onze informatie heeft het bedrijf nog niet al zijn geld opgemaakt. In zijn toespraak bedankte Patrick Collignon (foto) de eerste investeerders, waaronder de verzekeraar Patronale Life, maar lanceerde hij ook een oproep voor investeerders voor de toekomst.