Het is de afronding van een zaak die al loopt sinds september 2022: Deutsche Bahn heeft de verkoop van zijn logistieke dochter Schenker aan de Deense groep DSV afgerond. De transactie wordt gewaardeerd op ongeveer €14,3 miljard.
De Duitse DB-groep, die in ernstige financiële problemen verkeerde, had besloten DB Schenker in september 2022 te koop te zetten. Op dat moment werd de waarde van het bedrijf geschat op tussen de 12 en 20 miljard euro, wat een klein deel vertegenwoordigt van de kolossale schuld van de DB-groep. Verschillende grote wereldwijde groepen werden benaderd, waaronder A.P. Møller-Mærsk, MSC, het Saoedische bedrijf Bahri en een consortium van bedrijven onder leiding van het investeringsfonds CVC Capital Partners, maar uiteindelijk was het de Deense groep DSV die de deal afrondde.
“Deze transformatieve transactie markeert de grootste transactie in de geschiedenis van DSV en versterkt zijn wereldwijde netwerk, expertise en concurrentievoordeel in zijn drie divisies aanzienlijk”, aldus Jens H. Lund, CEO van de DSV Group. “Met deze overname worden we een toonaangevende wereldspeler op het gebied van transport en logistiek in een tijd waarin wereldwijde toeleveringsketens belangrijker zijn dan ooit en onze klanten behoefte hebben aan een betrouwbaar en flexibel wereldwijd netwerk van diensten en producten. Door de twee bedrijven te combineren, creëren we één flexibel platform voor financiële groei op de lange termijn ten behoeve van onze klanten, werknemers, aandeelhouders en andere belanghebbenden.”
DSV zal eenvoudigweg in omvang verdubbelen: het zal in 2023 ongeveer 73.500 mensen in dienst hebben en Schenker ongeveer 72.000. Door de overname ontstaat een groep die naar verwachting een omzet van meer dan 41 miljard euro zal behalen, waarmee DSV DHL Group (momenteel goed voor ongeveer 37 miljard euro) zou kunnen inhalen. De gefuseerde onderneming zal actief zijn in meer dan 90 landen. DSV is vastbesloten om “te zorgen voor een soepele overgang en zal de integratie benaderen met het nodige respect en de nodige zorg voor zijn klanten, werknemers en stakeholders.” Het lijdt echter geen twijfel dat het zoeken naar synergieën, met name op administratief niveau, een van de eerste prioriteiten zal zijn. Op basis van voorlopige schattingen raamt DSV deze synergieën op €1,2 miljard per jaar tegen eind 2028.
En in België?
Zowel DSV als Schenker zijn sterk aanwezig in België, maar de geconsolideerde groep zal om die reden geen marktleider worden. Op basis van de balansen voor 2023 zou de groep ongeveer 1.900 mensen tewerkstellen (1.300 bij DSV en 600 bij Schenker) en een toegevoegde waarde genereren van ongeveer 202 miljoen euro, genoeg om zijn plaats in de top 7 van logistieke dienstverleners in België te verzekeren.