transport media logo
Featured Video Play Icon

[VIDEO] Haven Luik is tevreden met volumes voor 2024 en is op zoek naar land

De Autonome Haven van Luik publiceerde vandaag haar trafiekcijfers voor 2024. Ze zijn goed, maar het is vooral het gebrek aan beschikbare terreinen dat de aandacht trekt van voorzitter Willy Demeyer en waarnemend directeur Yves Demeffe.

In vergelijking met een weliswaar zwak 2023 is de trafiek van de Port Autonome de Liège in 2024 goed gegroeid: het vervoer over de binnenwateren groeide met 6% en het totale vervoer ‘water-spoor-weg’ met 11%. Dit betekent dat meer dan 16,4 miljoen ton goederen de 33 havengebieden van Luik passeerden, waarvan 11,7 miljoen ton via de waterweg (+758.273 ton). Alleen het containervervoer daalde lichtjes, met 1%. Volgens voorzitter Willy Demeyer is dit het gevolg van een inkrimping van de economie in het algemeen en van de consumptie van afgewerkte producten in het bijzonder.

Deze cijfers zijn echter niet de belangrijkste boodschap van de Luikse havenautoriteiten. Met een bezettingsgraad van 97% kunnen de terreinen die door de haven worden beheerd geen nieuwe grootschalige economische activiteiten meer herbergen. Nu Trilogiport volledig bezet is, moet er extra land worden gevonden, want de vraag lijkt er nog steeds te zijn. “Gemiddeld om de twee weken krijgen we een aanvraag van een bedrijf dat zich in de haven wil vestigen, maar op zeldzame uitzonderingen na, zoals Upfresh in de haven van Wandre en Kauffmann in de haven van de Ardennen, kunnen we ze niet ontvangen”, legt Yves Demeffe, waarnemend algemeen directeur, uit.

In het video-interview dat hij ons gaf, suggereert hij twee manieren om dit probleem op te lossen: de Waalse regering overtuigen om de haven van Luik het vruchtgebruik te geven van de gronden die het gewest bezit langs de waterweg en/of de haven een deel van het voormalige Chertal-staalfabrieksterrein (180 hectare) toewijzen, waarvan de bestemming nog niet vastligt. In het eerste geval is het een ministeriële beslissing, in het andere geval hangt het af van Wallonie Entreprendre, de nieuwe “financiële arm” van Wallonië, die verantwoordelijk is voor de herontwikkeling van het voormalige industrieterrein. Dit alles in een context waarin de gevolgen van de regionale verkiezingen van 2024 nog niet op alle niveaus voelbaar zijn, aangezien de samenstelling van veel raden van bestuur (waaronder die van de Port Autonome) voor de zomer zal worden gewijzigd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.