Mercedes-Benz Trucks grijpt de Bauma-beurs in München aan om de wereldpremière van de eArocs 400 te presenteren, zijn eerste elektrisch aangedreven bouwvrachtwagen. In eerste instantie gaat het om een kleine serieproductie, waarbij de elektrische aandrijflijn wordt ingebouwd door Paul Nutzfahrzeuge.
Het grote verschil tussen de eArocs en de eActros is dat de eArocs geen aandrijfas heeft zoals de eActros: de eArocs 400 is uitgerust met een centrale motor met een continu vermogen van 380 kW en een maximaal vermogen van 450 kW. Deze elektromotor wordt gecombineerd met een drieversnellingsbak. De eArocs 400 behoudt de planetaire assen van de Arocs. Andere onderdelen worden echter gedeeld met de eActros 600, zoals de voorbox, de aftakas en de LFP-batterijen, die een geïnstalleerde capaciteit van 414 kWh hebben.
Er zijn twee laadaansluitingen van 400 kW (één aan elke kant van het voertuig), waarmee de twee accupakketten in ongeveer 45 minuten van 20% tot 80% kunnen worden opgeladen. Volgens de fabrikant legt dit type voertuig doorgaans minder dan 100 kilometer per dag af. Met een geschatte actieradius van 200 kilometer voor de betonmixer en 240 kilometer voor de kipperversie is de eArocs 400 dus geschikt voor deze taak.
In alle andere opzichten lijkt de eArocs 400 sterk op een conventionele Arocs, maar voorlopig is hij alleen leverbaar met de M-cabine en optionele slaapcabine, en alleen in een 8×4-configuratie met vier wielbasissen. Mercedes-Benz Trucks richt zich daarom op betonmixers en kippers. Op de Bauma zullen drie modellen te zien zijn: één uitgerust met een 9 m3 Liebherr HTM 905 mixer waarvan de hydraulische pomp wordt aangedreven door hoogspanningsbatterijen, een andere met een volledig elektrische mengtrommel en (aan de buitenkant) een derde met een 10 m3 Zoomlion mixer.
De verkoop start in het eerste kwartaal van 2026 en de eerste levering staat gepland voor het derde kwartaal van 2026. Het gaat alleen om bepaalde Europese markten, dus de beoogde volumes zijn relatief beperkt (150 eenheden per jaar).