Nadat de Vlaamse Regering in maart 2024 het ontwerp van het projectbesluit voor de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) heeft vastgesteld zet Vlaanderen een andere grote stap richting de ontsluiting van de Waaslandhaven op het hoofdwegennetwerk. Op de ministerraad van 28 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering het GRUP ‘E34-west ter hoogte van de Waaslandhaven’ principieel goed.
De WOW voorziet onder andere in een nieuwe spporweg en een nieuwe weg voor havenverkeer naar het hoofdwegennet, naast de bestaande weg (de Blikken) voor het dorpenverkeer. “Het dossier is belangrijk om tot een volwaardige aansluiting te komen op de E34 vanuit de haven enerzijds en voor het verkeer van en naar de R2 anderzijds, en om het haven- en dorpsverkeer van elkaar te scheiden”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Havens Annick De Ridder, die samen met minister van Omgeving Jo Brouns dit project steunt.
De nieuwe havenweg zal langs de westelijke rand van de Waaslandhaven lopen en via het nieuwe complex Waaslandhaven-West aansluiten op de E34. Daarnaast wil de Vlaamse overheid de verkeerswisselaar E34-R2 opwaarderen in functie van het Haventracé.
Annick De Ridder wijst ook op het cruciaal belang van de nieuwe weg voor het ECA-project (Extra Containercapaciteit voor de Antwerpse haven). Dit complexe project wil 7 miljoen TEU extra containercapaciteit per jaar mogelijk maken in de haven. Het omvat, onder meer, de aanleg van een nieuw getijdendok en de bijbehorende logistiek-industriële terreinen.
Ministers Brouns en De Ridder hopen op een snelle vooruitgang van het dossier. In een volgende fase wordt door de Vlaamse Regering het advies van de Raad van State gevraagd. De werken zouden in de loop van 2025 kunnen starten en de eerste fase van ECA wordt ten vroegste verwacht in 2032.