Deze terugval is vooral te wijten aan een sterke afname in de bulktrafieken, terwijl de containertrafiek groei liet optekenen. De containeroverslag kende in het eerste kwartaal een stijging van 4,6% in tonnage en 4,5% in TEU tegenover dezelfde periode in 2024, ondanks de geopolitieke onzekerheden en herstructureringen in de containerallianties. De overgang naar nieuwe allianties en stakingen en congestie in andere havens leidden wel tot langere verblijftijden van containers en dus een hogere druk op de terminalcapaciteit. Wereldwijd klom de haven van de 15de naar de 14de plaats in de ranking van grootste containerhavens.

Port of Antwerp-Bruges beperkt terugval dankzij groei in containertrafiek
Deze terugval is vooral te wijten aan een sterke afname in de bulktrafieken, terwijl de containertrafiek groei liet optekenen. De containeroverslag kende in het eerste kwartaal een stijging van 4,6% in tonnage en 4,5% in TEU tegenover dezelfde periode in 2024, ondanks de geopolitieke onzekerheden en herstructureringen in de containerallianties. De overgang naar nieuwe allianties en stakingen en congestie in andere havens leidden wel tot langere verblijftijden van containers en dus een hogere druk op de terminalcapaciteit. Wereldwijd klom de haven van de 15de naar de 14de plaats in de ranking van grootste containerhavens.