Renault stelt op het bedrijfsvoertuigensalon van Birmingham zijn nieuwe middelgrote elektrische bestelwagenfamilie voor. En daarmee zijn ook veel details bekend van de nieuwe Trafic, Goelette en Estafette, die in de loop van 2026 op de markt komen en die we al in avant-première konden ontdekken.
De Renault Trafic, die 2 jaar geleden nog een update kreeg, blijft in productie. Maar de 100% elektrische variant wordt vervangen door een gloednieuwe elektrische familie in 3 smaken: Trafic, Goelette en Estafette E-Tech. Op technisch vlak gaat het om 3 zo goed als identieke voertuigen met elk een eigen roeping en een laadvolume van 5,1 tot 15 m³. Ze worden gebouwd op dezelfde ‘Software Defined Vehicle’-architectuur (SDV), die meer technische en technologische flexibiliteit biedt voor een optimale aanpasbaarheid in functie van de noden en de evolutie van die noden doorheen de gebruiksjaren. Er wordt immers zoals bij smartphones gebruikgemaakt van een centraal softwareplatform (CAR OS), eerder dan verschillende elektronische modules verspreid doorheen het voertuig, zoals vandaag het geval is.
Zelfde DNA, andere roeping
De meest ‘basic’ van het drietal is de gesloten bestelwagen Trafic, die de elektrische variant van de huidige Trafic E-Tech zal vervangen. Hij zal verkrijgbaar zijn in een lengte van 4,87 meter en een laadvolume van 5,1 m³ of met een 40 centimeter langere wielbasis (5,27 meter totale lengte, 5,8 m³), terwijl hij met zijn koetswerkhoogte van 1,9 meter in zowat elke ondergrondse parkeergarage zal binnen kunnen. Het bijzondere design van de neus moet niet alleen zorgen voor een uitgesproken persoonlijkheid, maar ook scoren op het vlak van aerodynamica (waarbij het op de achteras plaatsen van de motor de ontwerpers meer vrijheid gaf op dat vlak) en repareerbaarheid (hooggeplaatste koplampen, gerecycleerde en ongelakte plastics voor lagere delen, …). De zichtbaarheid vanuit het doorgedreven gedigitaliseerde interieur is dankzij een triptiek-voorruit uitstekend.
De Goelette is qua look tot aan de B-stijl identiek, maar wordt gebruikt voor ombouwtoepassingen af-fabriek (chassis-cabine, box met groot volume of double cab) of via ombouwers. Dankzij zwaardere assen biedt hij een laadvermogen tot 1,4 ton, wat de opbouwmoglijkheden ten goede komt.
De Estafette is dan weer op maat gemaakt voor last-mile leveringen in de stad. Met een koetswerkhoogte van 2,6 meter, een walk-through-concept, één enkele (bestuurders)zetel op een platform zodat de bestuurder niet door de knieën moet, schuifdeuren zodat de chauffeur aan de stoepkant kan uitstappen en een rolluik achteraan dat voornamelijk dient voor makkelijk laden aan de laadkade, is het een bijzonder doordacht voertuig. Ongeacht welke opbouw je kiest, dankzij wielen die zo ver mogelijk naar de hoeken van het koetswerk geduwd zijn en de motor op de achteras biedt de versie met korte wielbasis een draaicirkel van 10,3 meter – een cijfer dat eerder bij een Renault Clio past dan een middelgrote bestelwagen.
800V-technologie, hoog snellaadvermogen
Op technisch vlak moet de middelgrote elektrische bestelwagenfamilie van Renault de top worden van het segment. De technologische aanpak (SDV-skateboard) doet nog het meest denken aan wat Kia voorstelt met zijn PBV’s, maar de Fransen schakelen een versnelling hoger met 800V-technologie (net als Mercedes-Benz Vans met zijn VAN.EA platform). Die is duurder dan 400V-technologie die tot nu toe meestal gebruikt wordt, maar het zorgt wel voor een veel groter DC-snellaadvermogen. Van 15 tot 80% opladen neemt daardoor maar 20 minuten in beslag, wat vooral indrukwekkend is in de ‘Long Range’-versie, die in de Trafic een rijbereik biedt tot 450 km. Renault biedt de keuze uit 2 lithium-batterijpakketten: voor de ‘Long Range’ maakt Renault gebruik van de duurdere NMC (nikkel mangaan kobalt) chemie met een hogere energiedichtheid en voor de ‘Standard Range’ de goedkopere LFP (lithium ijzerfosfaat). Die ‘basisbatterij’ moet toch nog een WLTP-rijbereik bieden van 350 km. Renault biedt ook V2L (gereedschap opladen of ombouwtoepassingen voeden bijvoorbeeld) en V2G (om stroom terug te leveren aan het net). Op motorisch vlak tot slot, wordt de nieuwe bestelwagengeneratie van de Fransen aangedreven door een 145 kW en 300 Nm sterke elektromotor op de achteras. Hij haalt een energie-efficiëntie van 95%.
De Renault Trafic, Goelette en Estafette E-Tech Electric komen in 2026 op de markt en zullen de huidige Trafic E-Tech vervangen. De Trafic met dieselmotor blijft gewoon van de band rollen.