Eind vorige week publiceerde de Europese Commissie de resultaten van de Vecto-tests voor alle Europese fabrikanten in 2022. DAF Trucks is de grote winnaar, dankzij de lancering van de nieuwe generatie trucks, maar Scania blijft bovenaan de lijst staan van trucks met de laagste CO2-uitstoot.
Op 1 juli 2025 moeten alle fabrikanten hun doel hebben bereikt om de CO2-uitstoot te verminderen ten opzichte van het referentiejaar 2019/2020. Deze doelstelling is 15% en vijf fabrikanten hebben deze doelstelling al bereikt in 2022, volgens cijfers die afgelopen donderdag door de Commissie zijn gepubliceerd: Scania, DAF, MAN, Renault Trucks en Volvo Trucks. DAF, bijvoorbeeld, heeft zijn resultaten in 2022 aanzienlijk zien verbeteren dankzij de lancering van zijn New Generation-gamma in 2021. Een jaar eerder had alleen Scania haar doelstelling van -15% al gehaald en een krediet gewonnen. Vandaag hebben de vijf fabrikanten in totaal €1,5 miljard aan CO2-kredieten verzameld.
De drie merken die de doelstelling van -15% nog niet hebben gehaald (maar daar nog drie jaar de tijd voor hebben) zijn Daimler Truck, Iveco en Ford Trucks. Door de lancering van nieuwe, efficiëntere motoren en aerodynamische verbeteringen zouden deze drie fabrikanten echter een financiële boete moeten kunnen vermijden op basis van hun resultaten voor 2025.
Gemiddelde emissies 2022 (gr CO2/tkm) | Doel op 1/7/2025 | |
Scania | 45,54 | 49,56 |
Renault Trucks | 46,46 | 47,11 |
Volvo Trucks | 47,5 | 50,21 |
MAN | 48,89 | 49,37 |
Iveco | 48,92 | 46,39 |
DAF Trucks | 49,12 | 51,4 |
Daimler Truck | 50,35 | 49,43 |
Ford Trucks | 53,95 | 50,12 |
Dankzij wie? Dankzij Vecto!
Volgens Eamonn Mulholland (Senior Policy Advisor bij het Department for Transport, Verenigd Koninkrijk) is het niet alleen de technische vooruitgang die de algemene verbetering van de CO2-uitstoot van de verschillende merken kan verklaren. Ook de Vecto-berekeningsmethodologie heeft een rol gespeeld: “In april 2022 vond een zeer belangrijke update van Vecto plaats, die wijzigingen aanbracht in de langeafstandscyclus, de schakelstrategie en de opname van rijhulpsystemen. Deze wijzigingen, die representatiever werden geacht voor het rijden op de weg, verminderden de gesimuleerde CO2-uitstoot van een vrachtwagen met ongeveer 3% ten opzichte van eerdere versies van Vecto. Dit betekent dat als je een vrachtwagen in 2022 verkocht, deze een CO2-emissiewaarde behaalde die ongeveer 3% lager was via Vecto dan wanneer je exact dezelfde vrachtwagen in 2021 had verkocht.”