Om het belang van automatisering in de intralogistiek te benadrukken, nodigde Still de internationale pers uit in zijn automatiseringshub in Antwerpen. Still mag dan prat gaan op zijn rol als constructeur van intralogistieke oplossingen, waarvoor het in het Duitse Hamburg impressionante productiefaciliteiten bezit, bij het bezoek aan Antwerpen wordt minstens evenzeer de nadruk gelegd op de software.
Dat is geen toeval. Logistiek mag dan bij uitstek een fysieke bezigheid zijn, met nadruk op gebouwen, rollend materieel, palletplaatsen, hoogtes en oppervlaktes, het valt niet te ontkennen dat de “brains” die nodig zijn om het werk daarbinnen efficiënt te laten verlopen steeds belangrijker worden. Niettemin merken ze bij Still dat klanten nog worstelen met enkele hardnekkige misverstanden rond automatisatie. Van “te duur” en “te complex” tot “niet nodig”, er zijn nog altijd bedrijven die schroom hebben om met automatisering van start te gaan. Still wil hen van die drempelvrees verlossen door te benadrukken dat het een oplossing op ieders maat in huis heeft en de klant in het traject maximaal wil ondersteunen.
Tot 18 meter hoog is geen uitzondering voor de nieuwste generatie reachtrucks.
Software
De verschillende softwarepakketten die Still ontwikkelde, zijn aangepast aan de behoeften van de klant. Onder de noemer “iGo Flow” vind je enkele varianten die qua mogelijkheden en complexiteit verschillen. “iGo Easy” is gemaakt op maat van kleinere systemen en eenvoudige taken. Het is bedoeld voor bedrijven die hun eerste stappen zetten in automatisatie, maar is wel schaalbaar voor latere, grotere toepassingen. “iGo Systems” is dan weer gebouwd op maat van complexere toepassingen en veeleisende omgevingen. Dit systeem laat zich flexibel “customizen” volgens de noden van de klant. “iGo Insights” tot slot is het “brein” van het geautomatiseerde intralogistieksysteem: het houdt de prestaties van de toepassing in de gaten en waarschuwt bijvoorbeeld wanneer de apparatuur onderhoud nodig heeft.
Hardware
Die doorontwikkelde software vereist ook aangepaste hardware. Still presenteert de EXV iGo, de eerste industrieel geproduceerde AGV. De AXV iGo is dan weer een relatief eenvoudige, geautomatiseerde pallettruck met een hefhoogte van 1.780 mm en een maximum hefvermogen van 1.200 kg. Hij is vooral gericht op organisaties die hun eerste stappen zetten in de geautomatiseerde logistiek. De AXH iGo is dan weer een AMR van de nieuwe generatie, die ontworpen is met schaalbaarheid in gedachten. Deze apparaten draaien op cloudgebaseerde software en hebben in vergelijking met vorige generaties AMR’s wat bijgeleerd over het vermijden en omzeilen van obstakels in het magazijn (zoals medewerkers die op het pad van de AMR komen).
Koninginnenstuk in dit gamma is de MX-X, een smallegangentruck met een hefhoogte tot 18 meter. Bijkomende troef is zijn Active Floor Compensation-systeem, dat oneffenheden uit de vloer absorbeert. Dit maakt de MX-X geschikt voor brownfieldprojecten met vloeren die al wat gebruiksschade hebben. Dat deze apparaten in series worden gebouwd in Stills eigen fabriek zorgt voor snelle leveringstijden, kostenvoordeel en overzichtelijk onderhoud. Hoezeer Still zijn rol als leverancier van totaaloplossingen serieus neemt, blijkt ook uit de invoering van het iGo Cube-gamma, een serie toebehoren voor volledig geautomatiseerde opslag, samengesteld uit gestandaardiseerde componenten voor snelle implementatie en schaalbaarheid.
De reachtruck van Still werkt als enige tot 14 meter hoogte.
Praktijktest in Gembloux
Hoe die geïntegreerde aanpak er in de praktijk kan uitzien, wordt uitgelegd door Gitte Daelemans, projectmanager bij Yusen Logistics Benelux. Zij overzag mee de opstart van Yusens nieuwe farmalogistieksite in Gembloux, waar Still als intralogistiek- en automatiseringspartner optrad. De uitdagingen zijn groot: de site is niet alleen 40.000 m² groot, ze is ook opgedeeld in drie verschillende temperatuurzones en het tempo ligt hoog: 160 pallets per uur gaan binnen of buiten.
In Gembloux worden liefst 18 EXV’s en 8 AMR’s ingezet. Yusen werkt met één geïntegreerd automatiseringssysteem, waarin de nieuwe apparatuur ingepast moest worden. Bovendien moesten deze apparaten ook in staat zijn de contouren en het gewicht van de pakketjes te “lezen” en meten, en dat terwijl zwarte pallets gebruikt worden. Een uitdaging, want sensoren hebben vaak moeite om deze kleur te onderscheiden.
Voor pallets buiten de norm wordt nog een manuele truck gebruikt. “We kiezen onder andere voor Still omdat zij als enige een reachtruck aanbieden die tot 14 meter hoogte kan werken”, zegt Gitte Daelemans. “De nood aan geautomatiseerde reachtrucks is ook ingegeven door het feit dat we moeilijk mensen vinden met de benodigde reachtruck skills.”
Hypercare
De manier waarop Still van bij het begin bij het project betrokken is, valt in de smaak. “Voordat het systeem live ging, hebben we een simulatie gedaan. Die bracht onder andere het probleem van de zwarte pallets aan het licht”, blikt Daelemans terug. Ze is zeer te spreken over de ‘hypercare’ die de intralogistiekspeler naar de tafel brengt. “Een Still-technicus was on site voor het hele project. Een project als dit moet je vooraf toch even ‘live’ kunnen testen. In de toekomst zouden we die praktijktest nog grondiger willen doen: over een langere tijd en met een groter volume lading, om op tijd de relevante problemen te kunnen spotten of te zien waar de bottleneck zit.”
Om maar te zeggen: ondanks het snel toenemende software-aspect van de intralogistiek, waar ook Still volop op inzet, moeten deze oplossingen nog steeds in een fysieke realiteit kunnen bewijzen dat ze het verschil maken.