transport media logo

54 % van de vrachtwagenchauffeurs zou overwegen van baan te veranderen

Terwijl er een structureel tekort aan chauffeurs is, lijkt meer dan de helft van de vrachtwagenchauffeurs bereid te zijn van baan te veranderen om aan de stress te ontsnappen. Dat is althans de conclusie van een onderzoek dat door het bureau Opinion Matters in opdracht van Geotab is uitgevoerd.

De enquête werd gehouden onder 3501 beroepschauffeurs, waaronder 1542 vrachtwagenchauffeurs, in zeven landen (het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Ierland, Italië en Spanje). Het doel was om het stressniveau van chauffeurs, hun tevredenheid op het werk, hun perceptie van de verkeersveiligheid en de acceptatie van technologieën in de sector van bedrijfsvoertuigen te onderzoeken. De eerste conclusie is dat 91 % van de beroepschauffeurs aangeeft dat de stress die hun werk met zich meebrengt een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70 % van mening is dat deze stress de verkeersveiligheid in het gedrang brengt. Deze stress wordt voornamelijk veroorzaakt door de druk die zij in hun beroep ondervinden en door het gevaarlijke gedrag van andere weggebruikers (gebruik van mobiele telefoons achter het stuur, roekeloos gedrag of te hard rijden). Een op de twee bestuurders (50%) geeft ook toe dat hij al eens de snelheidslimiet heeft overschreden om zijn opdrachten op tijd af te ronden. Het is niet bekend of dit percentage ook geldt voor vrachtwagenchauffeurs met een snelheidsbegrenzer.

Meer dan de helft van de deelnemers aan de enquête (55 %) geeft aan zich niet op hun gemak te voelen om hun werkgever om hulp te vragen bij stress of andere psychische problemen. Het resultaat: meer dan de helft van de ondervraagde vrachtwagenchauffeurs heeft in de afgelopen 12 maanden overwogen om hun baan op te zeggen. Deze cijfers zijn in tegenspraak met de resultaten van andere onderzoeken onder vrachtwagenchauffeurs en moeten daarom met een korreltje zout worden genomen.

Is telematica de oplossing?

Volgens Edward Kulperger, Senior Vice President van Geotab EMEA, is het daarom noodzakelijk om te investeren in ondersteuning van chauffeurs, stressmanagement en het bevorderen van een veiligheidscultuur. Bijvoorbeeld door kunstmatige intelligentie toe te passen om risico’s te identificeren, veilig gedrag aan te moedigen en welzijnsindicatoren te volgen. “Een bemoedigend punt komt trouwens naar voren uit ons onderzoek: bijna zeven op de tien chauffeurs (69%) hebben geen bezwaar tegen het gebruik van technologieën om hun rijprestaties te verbeteren”, concludeert hij.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.