Sinds oktober 2024 verplaatsen DFDS en Volvo Trucks een deel van hun containertransport tussen het distributiecentrum van Volvo Trucks in Gent en de deepsea-terminals van de haven van Antwerpen naar de nachturen. Deze strategische verschuiving maakt gebruik van zware elektrische vrachtwagens.
Door ’s nachts te opereren, vermijden de transporten de gebruikelijke verkeersdrukte, wat zorgt voor betrouwbaardere levertijden en een efficiënter gebruik van zowel de weg- als haveninfrastructuur. Bovendien kunnen de elektrische vrachtwagens worden opgeladen via het Milence-netwerk op parking Ketenis, waarbij de laadtijd samenvalt met de verplichte rustpauzes van de chauffeurs. Momenteel worden maandelijks ongeveer 150 containers op deze manier vervoerd, een volume dat voorheen overdag werd afgehandeld.
Files verminderen
De aanpak krijgt steun van sectororganisaties die nachtlogistiek beschouwen als een essentieel onderdeel van hun toekomststrategie. “Nachtlogistiek biedt een concreet antwoord op de structurele congestieproblemen rond de haven van Antwerpen,” klinkt het.
Hoewel er uitdagingen blijven bestaan, zoals beperkte nachtsloten op sommige terminals en de hoge kosten van elektrische vrachtwagens, zien DFDS en Volvo Trucks toch potentieel voor uitbreiding van het nachttransport, mede door de verdere elektrificatie van hun vloot.