transport media logo

EuroNCAP publiceert veiligheidsrapport voor ‘Europese’ LCVs

Een groot deel van de lichte bedrijfsvoertuigen die in Europa worden verkocht, voldoet aan de strengste veiligheidsnormen die volgens de Euro NCAP-methodologie zijn berekend. Dat blijkt uit het laatste rapport van de organisatie, die voor de tweede keer haar traditionele sterrensysteem heeft toegepast op lichte bedrijfsvoertuigen.

Euro NCAP heeft alle belangrijke merken die in Europa worden verkocht in zijn beoordelingen opgenomen, waaronder (voor het eerst) de Chinese fabrikant Farizon. Alleen Kia ontbreekt. Er zijn veel voertuigen die vijf sterren krijgen: Citroën Jumper, Farizon SV, FIAT Ducato, Ford Transit, Transit Connect, Transit Courier en Transit Custom, Maxus eDeliver 5, Mercedes-Benz Citan, Vito en Sprinter, Nissan Interstar, Opel Movano, Peugeot Boxer, Renault Kangoo Van en Master, VW Caddy Cargo, ID.Buzz Cargo en Transporter.

Dit aantal is aanzienlijk gestegen, wat te verklaren is door de grootschalige invoering van nieuwe veiligheidssystemen in het kader van de GSR2-verordening. In 2021 behaalden slechts vier van de 18 lichte bedrijfsvoertuigen een score van meer dan 40 %. In 2024 behaalden 17 van de 18 geteste bestelwagens een score van meer dan 60 %, ondanks een strengere testmethodologie. Euro NCAP merkt in het bijzonder op dat nieuwkomers op de Europese markt, met name uit China, ervoor zorgen dat een hoog veiligheidsniveau een integraal onderdeel is van hun waardepropositie.

De beste score wordt behaald door de Ford Transit Custom (253 punten op 300), terwijl het enige voertuig dat geen vier sterren haalt de LEVC VN5 is met 189/300.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.