Maandenlang heeft Iveco trucks getest waarin de semi-autonome bestuurdersassistentie van Plus is geïntegreerd. De laatste test gebeurde in in het Duitse Krefeld in samenwerking met DSV en dm-drogerie markt.
De truck is gezamenlijk ontwikkeld door Iveco en het Amerikaanse softwarebedrijf Plus dat een op AI gebaseerde oplossing voor sterk geautomatiseerd rijden heeft ontwikkeld, in combinatie met geavanceerde sensoren zoals lidar, radar en camera’s. De truck biedt de bestuurder een 360 graden zicht rondom het voertuig en nieuwe manieren om het verkeer en de weg in de gaten te houden. De autonome rijtechnologie van Plus kan veilig en automatisch normale manoeuvres op de snelweg uitvoeren, zoals centreren op de rijstrook, door de bestuurder geïnitieerde of door het systeem gesuggereerde rijstrookveranderingen, hulp bij files en duwmanoeuvres, waarbij de bestuurder het systeem in de gaten houdt. Het is dus een autonoom systeem van niveau 4. Het systeem kan ook het brandstofverbruik met ongeveer 10 procent verminderen.
Goederen werden onder reële omstandigheden afgeleverd op de route tussen twee magazijnen van DSV Solutionsen dm in Krefeld en Hennef. “De focus ligt op depot-tot-depotoperaties, omdat de technologie perfect geschikt is voor terugkerende processen waarbij voldoende gegevens beschikbaar zijn.” zei Peter Matthiesen, Senior Director, Group Innovation, Mobility & Truck Technology bij DSV. “Het proefproject bevestigde de verwachte bevindingen en aannames, vooral met betrekking tot verbeterde veiligheid en betrouwbaarheid. Het autonome rijsysteem vertoonde consistent veilig rijgedrag, met name bij het aanhouden van de rijstrook, het wisselen van rijstrook, adaptief rijden en het omgaan met voorspelbare verkeerssituaties. We kijken uit naar de commerciële beschikbaarheid van deze zeer innovatieve voertuigen. We willen chauffeurs aantrekken voor de verhoogde rol, want er is een chauffeurstekort van bijna 200.000 in Europa, dat naar verwachting zal oplopen tot 700.000 in 2028. Autonome rijtechnologie zal de werkomgeving aanzienlijk verbeteren, mentale en fysieke vermoeidheid verminderen, de veiligheid verhogen en een aanzienlijk diversere groep chauffeurs mogelijk maken,” voegt Matthiesen toe.
Matthiesen denkt niet dat deze nieuwe technologie banen zal schrappen: “Integendeel: het zal nieuwe kansen en banen creëren. Chauffeurs zullen worden bijgeschoold om hun expertise op andere gebieden in te zetten. Dit is bijvoorbeeld denkbaar in controletorens, die de dagelijkse operaties van dichtbij zullen volgen en ondersteunen. Er zullen ook nieuwe banen ontstaan om pre- en post-arrival controles uit te voeren of om vele andere taken uit te voeren waarvoor nog steeds menselijke tussenkomst nodig is.”
Volgens Marco Liccardo (Chief Technology & Digital Officer Iveco Group) merkeert deze demo een belangrijke stap in hun reis naar de commercialisering van sterk geautomatiseerde rijtechnologieën: “Fabrieksgebouwde zelfrijdende trucks zullen naar verwachting tegen 2027 commercieel beschikbaar zijn in de VS en daarna in Europa. Veiligheidsbestuurders zullen in de bestuurderscabine blijven tot er een nieuw ecosysteem is ontwikkeld dat bijvoorbeeld het opladen of tanken regelt.”