Sinds enkele weken gebruikt het transportbedrijf Elflein een MAN eTGX voor het transport tussen twee BMW-fabrieken in Leipzig en Regensburg. Het resultaat is een uitstekend energieverbruik… dat moet worden afgewogen tegen het relatief lage totaalgewicht van de combinatie.
Op deze reis van iets minder dan 360 kilometer maakt Elflein 25 retourritten per dag met carrosseriedelen en plaatwerk. Tot nu toe werden deze ritten gemaakt met diesel- en bioLNG-trucks. Het doel van het testen van de eerste MAN eTGX was om te zien in hoeverre deze ritten geleidelijk aan door elektrische trucks kunnen worden uitgevoerd. Het gekozen voertuig is een Ultra-Low-Liner-versie met een korte wielbasis van 3,75 meter en een koppelschotelhoogte van 950 mm, waardoor hij een oplegger met een binnenhoogte van drie meter kan trekken, wat typisch is voor wat autofabrieken nodig hebben. Met zes batterijpakketten heeft hij een bereik tot 500 kilometer.
Dit betekent dat de MAN eTGX geen enkel probleem heeft om tussen Leipzig en Regensburg te reizen. Tijdens de reis van 360 kilometer bedroeg het werkelijke gemiddelde energieverbruik slechts 75 kWh per 100 kilometer, een cijfer dat natuurlijk moet worden gezien in het licht van de maximale massa van de combinatie die amper 21 ton bedroeg. Tijdens de test kon de truck opladen in het logistieke centrum van Elflein in Leipzig. Elflein is van plan om in de toekomst oplaadpunten te installeren op andere locaties langs de route.