MAN Truck & Bus heeft een testfase op de snelweg afgerond met een vrachtwagen die is uitgerust met technologieën voor autonoom rijden op niveau 4. De test vond plaats in Duitsland en werd gefinancierd in het kader van een onderzoeksproject met de naam ATLAS-L4.
Naast MAN Truck & Bus bracht dit project met een budget van 59,1 miljoen euro de expertise samen van Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, de technische universiteiten van München en Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH en het Würzburg Institute of Transport Sciences. Het doel was om een autonome vrachtwagen van niveau 4 op de snelweg te laten rijden in het kader van hub-to-hub-transport. Dit is mogelijk in Duitsland sinds de goedkeuring van een federale wet in 2021.
Om dit resultaat te bereiken, hebben de partners van het consortium een boordnetwerk en redundante rem- en stuursystemen geïnstalleerd. Tegelijkertijd is een technisch supervisiecentrum in gebruik genomen om onder meer de wegproeven in overeenstemming met de wetgeving te controleren en risicoanalyses (ook op het gebied van cyberbeveiliging) op te stellen.
Frederik Zohm, lid van de raad van bestuur voor onderzoek en ontwikkeling bij MAN Truck & Bus, spreekt van een industrialiseerbaar concept: “We kunnen het werk van ATLAS-L4 gebruiken als basisconcept voor toekomstige industriële ontwikkelingen, hoewel er nog verschillende detailvragen moeten worden opgehelderd voordat we een autonome vrachtwagen in serie kunnen produceren.