Mercedes-Benz Trucks gaat zijn assortiment batterij-aangedreven elektrische trucks herstructureren rond de eActros 600, die in nieuwe versies zal worden uitgebracht. De productie van de eActros 300/400 in hun huidige technische uitvoering wordt daarentegen stopgezet.
Enerzijds wordt het assortiment van de eActros 600 uitgebreid met verschillende versies van de huidige ProCabin, aangezien de Streamspace, Bigspace en Gigaspace op het programma staan. We kunnen ook nieuwe bakwagenversies verwachten met een breder assortiment wielbases en varianten met twee in plaats van drie accupakketten.
Bovendien zal de productie van de eerste generatie eActros 300/400 tegen het einde van het jaar worden stopgezet. Mercedes-Benz Trucks zal een tweede generatie van deze voertuigen op de markt brengen, die een belangrijke technische wijziging zullen ondergaan: de NMC-batterijen (nikkel-mangaan-kobalt) worden vervangen door LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), die al worden gebruikt in de eActros 600. “Wat de cabine betreft, zal de eActros 400 zowel de ProCab krijgen als een cabine die beter geschikt is voor nationaal transport, namelijk de huidige Actros 2.3-cabine met een tunnel van 170 mm en drie opstaptreden. Er zullen twee versies van deze cabine beschikbaar zijn: de Classic en de Streamspace”, aldus Geert Groeninckx (Technical Sales Support Sales & Marketing bij Daimler Truck Belgium).
De eArocs voor de bouwsector zullen ook overschakelen op LFP-batterijen, maar niet de eEconic, die trouw blijven aan NMC-batterijen. De eerste nieuwe modellen kunnen vanaf het najaar worden besteld en zullen in 2026 gedeeltelijk van de assemblagelijn in de fabriek in Wörth am Rhein rollen.