Jongeren zitten op sociale netwerken en dat geldt ook voor toekomstige vrachtwagenchauffeurs. Dat is waar de inspanningen van het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek (SFTL) zich op zullen richten, want het heeft de campagne Dream 2 Drive gelanceerd om de opleiding tot vrachtwagenchauffeur te promoten bij jongeren in het secundair onderwijs.
“Met een tekort van 5.000 chauffeurs en de leeftijdspiramide heeft de Belgische transportsector meer dan ooit vrachtwagenchauffeurs nodig. Helaas zijn te weinig jongeren op de hoogte van deze opleidingsmogelijkheid, ook al bieden 12 scholen in België deze mogelijkheid”, aldus Geert Heylen, directeur van het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek.
In Vlaanderen begint de opleiding tot vrachtwagenchauffeur in het 5e middelbaar, in Wallonië zelfs in het 4e middelbaar en in sommige scholen zelfs tot het 7e leerjaar. Dit geeft goede resultaten: zoals we enkele maanden geleden al aangaven, stijgt het aantal studenten dat afstudeert aan het Waalse opleidingsprogramma. “Mensen die vrachtwagenchauffeur willen worden, gaan vaak alleen maar naar een rijschool om hun rijbewijs te halen. Hier hebben we het over een volledige beroepsopleiding die studenten technisch, theoretisch en praktisch voorbereidt op een carrière als chauffeur. Na afronding van hun opleiding behalen jongeren ook een ADR-certificaat (reglementering vervoer gevaarlijke goederen), de basiskwalificatie beroepsvaardigheden en een diploma secundair onderwijs”, legt Geert Heylen uit.
De Dream 2 Drive-campagne werd gelanceerd op de sociale netwerken die het meest gebruikt worden door de jongeren waarop deze campagne gericht is, namelijk TikTok, Instagram en Snapchat. Het FSTL lanceerde de campagne met deze video en nodigde leerlingen van de twaalf scholen in het land uit om zelf video’s op te nemen. De video’s gaan over de populaire TikTok-trend #TruckTok, de niche voor gebruikers die geïnteresseerd zijn in vrachtwagens, maar ook over een mini-ravefeest in een kipper en een vrachtwagen-editie ASMR-video. De campagne, met zowel jongens als meisjes van middelbare scholen, is tot eind mei te zien en te promoten op de netwerken. “En de eerste resultaten van de campagne zijn heel positief,” zegt een opgetogen Geert Heylen.