transport media logo

Werkgeversfederaties en vakbonden vragen om meer duidelijkheid over detachering

Zowel de werkgeversfederaties in het wegvervoer (gegroepeerd binnen de IRU) als de Europese Transportarbeidersfederatie (ETF) klagen over het voortdurende juridische vacuüm rond de detachering van chauffeurs in Europa. De twee organisaties hebben een gezamenlijke verklaring hierover ondertekend, gericht aan twee Europese commissarissen.

Het concept van detachering neemt een belangrijke plaats in in de nieuwe regels die door het Mobility Package 1 worden opgelegd. Gedurende de periode waarin een bestuurder wordt beschouwd als gedetacheerd in een gastland, moet hij of zij een beloning ontvangen die ten minste gelijk is aan het minimumloon in het gastland.

“Vijf jaar na de goedkeuring van het mobiliteitspakket en drie jaar na het begin van de toepassing van de regels inzake detachering, vinden werkgevers en werknemers die goederen en personen over de EU-grenzen vervoeren, het nog steeds moeilijk om hun weg te vinden in de veelheid van geldende nationale regels. Het gebrek aan informatie van de lidstaten en het ontbreken van een gemeenschappelijke interpretatie en transparantie maken de naleving ingewikkeld en duur, met name voor de kleine en middelgrote ondernemingen die het grootste deel van de sector wegvervoer uitmaken. Als er al informatie is, is deze vaak versnipperd over verschillende websites, moeilijk te begrijpen of niet snel bijgewerkt, waardoor er veel rechtsonzekerheid voor de sector ontstaat”, betreurt Raluca Marian, IRU Director of Advocacy bij de EU.

Zowel de IRU als de ETF roepen de Commissie daarom op om te werken aan duidelijke regels voor de beloning van gedetacheerde chauffeurs om rechtszekerheid voor bedrijven, respect voor de rechten van werknemers en eerlijke concurrentie te garanderen. De twee organisaties hebben hiertoe een open brief gestuurd naar twee commissarissen: Roxana Mînzatu (vicevoorzitter van de Commissie verantwoordelijk voor sociale rechten) en Apostolos Tzitzikostas (verantwoordelijk voor duurzaam vervoer). Ze pleiten voor een gestandaardiseerd Europees model voor de lidstaten, gecentraliseerd op het portaal van de Europese Commissie, waar duidelijke en uitgebreide informatie over de nationale lonen en hun componenten moet worden gepubliceerd en regelmatig moet worden bijgewerkt, samen met een looncalculator en een begeleidingsinstrument op EU-niveau om exploitanten te helpen de regels consistent toe te passen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.