Bosch brengt een oplossing op de markt waarmee kan worden gecertificeerd dat een vrachtwagen synthetische brandstof gebruikt en geen fossiele brandstof. Dit is een belangrijke stap in de richting van de erkenning van deze vervangende brandstoffen als alternatief voor diesel.
Deze oplossing heet Digital Fuel Twin. Het is een in het voertuig ingebouwde software die automatisch het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen registreert en een duidelijke documentatie van de CO2-reductie levert. Het vergelijkt twee soorten gegevens: de hoeveelheid brandstof die aan elke klant wordt verkocht, samen met de bijbehorende CO2-voetafdruk, zoals opgegeven door de fabrikanten van hernieuwbare synthetische brandstoffen, en de hoeveelheden brandstof die door de wagenparken worden gekocht. Aan het tankstation geeft een digitale gegevensuitwisseling tussen het tankstation, het voertuig en de cloud aan hoeveel en welk type brandstof is gekocht. Als de hoeveelheden en data overeenkomen met de gegevens die zijn geregistreerd aan de pomp en door een sensor in het voertuig, worden de eigenschappen van de brandstof (brandstoftype, CO2-gehalte) gedocumenteerd en kunnen deze worden gebruikt in duurzaamheidsrapportages.
De Digital Fuel Twin wordt momenteel voor het eerst gebruikt in het kader van de Tour d’Europe. Tijdens een rit naar Brussel via verschillende Europese steden tankt een vloot vrachtwagens met verbrandingsmotoren uitsluitend hernieuwbare synthetische brandstoffen bij openbare tankstations. De resultaten van deze Europese tournee zullen worden gepresenteerd aan vertegenwoordigers van de Europese Unie, die nog moet beslissen of hernieuwbare synthetische brandstoffen als emissievrij kunnen worden beschouwd. Dit zou het mogelijk maken om ook na 2035 vrachtwagens met verbrandingsmotoren te blijven produceren.