Contargo beheert een netwerk van inland containerterminals en voert containertransporten uit tussen de zeehavens in de range Duinkerke-Hamburg en het Europese achterland. Het zet vooral de binnenvaart en het spoor in, maar ook in toenemende mate het wegvervoer. Het bedrijf versterkte de jongste jaren zijn aanwezigheid in België aanzienlijk. Thijs van den Heuvel, COO Transportnetwerk, en Frank Van Berwaer, manager van Contargo Road Logistics Belgium, lichten deze evolutie toe.
Contargo, een onderdeel van de Duitse Rhenus-groep, is actief in Duitsland, Nederland, België, Frankrijk en Zwitserland. In totaal beschikt het bedrijf over 24 containerterminals, vaak trimodale hubs, in Duitsland, Zwitserland en Noord-Frankrijk. In België heeft Contargo geen eigen terminal maar is er wel al jaren actief in de binnenvaart via Contargo Transbox Belgium. Dat wordt vooral ingezet voor ‘transshipment’-transporten binnen de Antwerpse haven en voor transporten tussen Antwerpen, Rotterdam, Gent, Genk en Vlissingen.
Sinds 2022 beschikt het over een volwaardige wegvervoerafdeling, Contargo Road Logistics (CRL). Dat jaar werd Berry, het containertransportbedrijf van Frank Van Berwaer, overgenomen. Hij is nu als branch manager verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van het wegvervoer in België voor Contargo. In 2023 werd ook Transport Clynhens J., een kleinere speler dan Berry, overgenomen.
“Vandaag heeft CRL Belgium zo’n 55 trucks, die vanuit ons kantoor in Antwerpen door vijf bedienden wordt beheerd”, zegt Van Berwaer. “We rijden vooral van en naar de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. We vervoeren standaard containers maar ook steeds meer gekoelde containers met groenten en fruit. Hiervoor hebben we al 17 chassis met ‘gensets’ maar dat aantal zal snel groeien naar zeker 20.”
Binnenvaart domineert nog steeds
“In Antwerpen hebben we ook een vrij grote aanwezigheid in de binnenvaart en het spoorvervoer. Wekelijks hebben wij meerdere afvaarten met onze schepen en zetten we verschillende treinen in tussen de haven en het hinterland”, voegt Thijs van den Heuvel toe.
In België is bij Contargo het aandeel van de binnenvaart 65%, dat van het spoor 25% en dat van het wegvervoer zo’n 5% (van en naar het netwerk van Contargo in Europa). “Daarnaast is CRL Belgium ook actief in lokaal transport in Antwerpen en in transport rechtstreeks naar nationale en internationale klanten”, licht Van Berwaer toe.
Op de vraag waarom Contargo geen eigen terminals in België heeft, antwoordt van den Heuvel dat het netwerk van de groep zich vooral richt op de Rijn-as. “Indien er plek zou vrijkomen voor een eigen terminal in Antwerpen – of een overname mogelijk is – dat zou wel overwogen worden. Of op de as tussen Antwerpen en Dourges (Frankrijk) omdat dit synergieën zou bieden voor de rest van het netwerk in Noord-Frankrijk.”
De wegvervoeractiviteit groeit gestaag in België, maar er zijn geen verdere plannen om nieuwe acquisities te doen. “We mikken vooral op organische groei. De huidige basis is daar groot genoeg voor. Maar stel dat er vraag komt om naar bepaalde niches uit te breiden, dan kunnen we wel een overname overwegen,” voegt Van Berwaer toe.
Meer ruimte om te onderhandelen
In deze rubriek hebben we het ook over de mentaliteitsverschillen tussen het thuisland van de groep en het Belgische filiaal. “Eigenlijk is er weinig verschil tussen Duitsland en België omdat ondernemingen in beide landen aandacht schenken aan goede banden met de klanten en de omgang er iets formeler is. In dat opzicht is er meer verschil tussen België en Nederland. Nederlanders zijn directer. Vaak kom dit ook tot uiting bij het onderhandelen over prijzen, waar Belgen en Duitsers vaker meer belang hechten aan loyaliteit. Men gunt gemakkelijker elkaar wat”, zegt van den Heuvel.
Volgens hem duren de relaties tussen bedrijven in Duitsland en België vaak langer dan in Nederland. “Bij onderhandelingen is men dan iets flexibeler. Wat niet wegneemt dat hoe groter de volumes zijn, hoe meer de prijs de bovenhand krijgt over de goede relatie en dienstverlening”, stelt hij nog.
“Als Nederlander vind ik deze manier van zakendoen en attitude in België of Duitsland toch wel prettiger. Als een relatie loyaal en langdurig is, is het gemakkelijker in elkaar te investeren. Je koopt niet zo snel nieuw en specifiek ‘equipment’ als je weet dat een contract maar één of twee jaar zal duren”, klinkt het tot slot.
Nog geen elektrische trucks
In Duitsland rolt Contargo steeds meer elektrische trucks uit, maar in België zijn er dit jaar nog geen concrete plannen. “Vandaag zijn 90 van onze 270 eigen trucks in Duitsland elektrisch. Op onze terminals zijn er ook 90 laadpalen aanwezig. De elektriciteit wordt grotendeels geproduceerd door de containerkranen: telkens ze een container laten zakken, produceren ze stroom. Zolang we in België geen eigen terminal hebben of een eigen parking, kunnen we die stap niet zetten, want publiek laden is duur. Ook zijn in Duitsland de subsidies attractiever dan in België of Nederland”, legt van den Heuvel uit.