Vlak voor de val van de Nederlandse regering heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) bevestigd dat de kilometerheffing op 1 juli 2026 in Nederland wordt ingevoerd. Ook de tarieven voor de heffing staan definitief vast.
Ter herinnering: de Nederlandse kilometerheffing geldt op alle snelwegen, op bepaalde nationale wegen en op enkele lokale wegen in en rond grote steden. Ze geldt voor alle voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht van meer dan 3,5 ton. Er moet een contract worden afgesloten met een van de door de RDW erkende exploitanten. De lijst van exploitanten wordt later dit jaar bekendgemaakt, maar het principe zal hetzelfde zijn als in België, namelijk dat elke vrachtwagen moet zijn uitgerust met een interoperabele OBU. De meeste OBU’s waarmee in België geregistreerde vrachtwagens zijn uitgerust (met uitzondering van Satellic, dat niet is ontworpen met het oog op interoperabiliteit) zullen waarschijnlijk ook in Nederland kunnen worden gebruikt.
Alle informatie over de Nederlandse kilometerheffing is beschikbaar op de website www.vrachtwagenheffing.nl.