Na de zomervakantie zal Eutraco een elektrische Mercedes eActros 600 inzetten voor zijn klant PGS Group, een specialist op het gebied van nieuwe en tweedehands houten pallets. De manier waarop de elektrische vrachtwagen zal worden gebruikt, getuigt van een grondige voorbereiding tussen beide bedrijven.
Deze truck maakt deel uit van de megabestelling die Eutraco vorig jaar bij Daimler Truck heeft geplaatst. Hij wordt ingezet om vanuit de productiesites van PGS Group in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio te beleveren met afgewerkte pallets. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. In het eerste jaar verwacht PGS dagelijks een viertal ritten te kunnen doen in Oost– en West–Vlaanderen.
“De elektrische ‘supply-cirkel’ is op die manier rond”, zegt Luc Grauwet (CEO van PGS Group). “Op die manier zullen we jaarlijks 70,2 ton C02 minder uitstoten. Deze testfase moet inzichten opleveren in prestaties, laadcapaciteit en efficiëntie. We willen de e-truck slim inzetten, leren uit onze eigen ervaringen en dan efficiënt opschalen.”
PGS Group wijst alle beschuldigingen van greenwashing van de hand. “De CSRD richtlijn verplicht ons binnenkort om te rapporteren over onze totale uitstoot,” zegt Patricia Simoen (CSR Manager bij PGS Group). “Kleinschalig intern transport – dat onder Scope 1 valt – is bij ons intussen bijna volledig elektrisch. Samen met Eutraco breiden we die elektrificatie nu uit naar Scope 3, de emissies buiten onze directe operaties, maar binnen onze invloed: van leveranciers, tussen sites en richting klanten. Voor langere trajecten zetten we bovendien in op structurele alternatieven via spoor en (binnen)scheepvaart. De grootste impact zit vaak niet in de productie zelf, maar in de bewegingen eromheen. Daarom investeren we in oplossingen die dáár het verschil maken. Scope 3 is niet de marge, Het is waar het moet gebeuren.”