transport media logo

Farizon SV: tot 398 km rijbereik, vanaf € 41.780 in België

Beherman Motors voegt naast Piaggio Commercial en Fuso een derde merk toe aan zijn invoerdersportefeuille: het Chinese Farizon. De SV, het voorlopig enige model dat ingevoerd wordt in België, moet met uitgekiende productkenmerken en een doordachte aftersales-strategie marktaandeel veroveren in het elektrische LCV-segment. 

Farizon klinkt misschien weinig vertrouwd in de oren, maar toch is het merk dat deel uitmaakt van de Geely-groep (oa Volvo, Polestar, Lotus en LEVC) groot… in thuisland China. Ondanks zijn vrij recente oprichting (2016) is het daar het nummer één ‘new energy’ bedrijfsvoertuigenmerk met een marktaandeel van 20% en een gamma dat gaat van 3,5 tot 44 ton. In België wordt voorlopig enkel de SV (kort voor SuperVan) ingevoerd, een als 100% elektrisch model ontwikkelde bestelwagen die zowel kopers van het middelgrote als grote bestelwagens moet kunnen bekoren. 

1 model, breed gamma

De Farizon SV is per direct verkrijgbaar als gesloten bestelwagen met een keuze uit 3 hoogtes en 3 lengtes, goed voor 6 mogelijke varianten met een laadvolume van 6,95 tot 13 m³. De SV staat op een skateboard-chassis (net als bijvoorbeeld de PV5 van Kia en de toekomstige Trafic/Goelette/Estafette van Renault), waardoor er ondanks een laaddrempel van amper 55 cm toch genoeg plaats is voor een stevig batterijpakket onder de laadvloer. Dat laatste heeft een hoogte van slechts 145 mm en is verkrijgbaar met een capaciteit van 67 of 83 kWh met LFP-chemie of 106 kWh met NMC-chemie. Dat zorgt voor een rijbereik van respectievelijk 270-302, 319-376 en 398 km (afhankelijk van de koetswerkuitvoering). Het laadvermogen, vaak een issue bij elektrische bestelwagens met een zwaar batterijpakket, loopt op van 1.075 kg (L3H3 106 kWh) tot een voorbeeldige 1.390 kg (L1H1 67 kWh). Het sleepvermogen is begrensd op 2.000 kg.

Degelijke indruk

Het design van de Farizon SV is modern, en doet wat denken aan de nieuwe elektrische generatie die Renault pas voorstelde. Opvallend is het ontbreken van de B-stijl aan de passagierskant (de Kangoo was eerst), waardoor de schuifdeuropening extra breed is en bij het weglaten van de scheidingswand en de passagierszetel praktische laadmogelijkheden ontstaan. De passagiersgordel is geïntegreerd in de deur, die daardoor wat zwaarder is om te openen. Bij de voorstelling in de buurt van Utrecht (Beherman Motors verwacht in eerste instantie een grotere afzetmarkt in Nederland) konden we ook al kort rijdend kennismaken met de SV. En die eerste indruk is goed. Alles oogt kwalitatief aan, de ophanging (met dubbele wishbones vooraan voor extra rechtuitstabiliteit) en de stuurbekrachtiging voelen matuur aan en de aandrijflijn wekt indruk. 

Minpuntjes waar aan gewerkt wordt

De rijhulpsystemen (het volledige palet dat ook voorzien is voor Volvo en Polestar, met een maximale EuroNCAP-score tot gevolg) zijn daarentegen zeer aanwezig, al wordt er volgens de invoerder aan gewerkt om de waarschuwingssignalen wat minder storend te maken. Hetzelfde geldt voor het stuur, dat op dit moment niet in de diepte verstelbaar is, maar dat in de nabije toekomst wel zal worden. Een reactievermogen waarvoor Chinese merken over het algemeen een pluim voor verdienen. Een uitgebreidere test zal meer uitsluitsel moeten brengen over het verbruik en rijbereik in de praktijk. 

Doordachte strategie

De keuze om één model in te voeren is volgens Siegfried Van Brabandt, General Manager voor Farizon Benelux, weldoordacht. Het zorgt voor minder complexiteit en een onderdelenvoorziening die vlot verloopt, zodat bestelwagens met schade of technische problemen snel hersteld kunnen worden. Ook daarom werd vanaf dag één een onderdelenvoorraad aangelegd in Nederland, met zelfs voor de minst gevoelige onderdelen een degelijke stock die dus niet rechtstreeks uit China moet komen, wat al eens voor problemen zorgt. 

Dealernet

Jammer genoeg kan op dit moment nog niet hetzelfde gezegd worden over het Belgische dealernet. Terwijl de kaart van dealerlocaties in Nederland bijzonder uitgebreid is, gaat het in België voorlopig om 5 locaties. Die bevinden zich allemaal in Oost- en West-Vlaanderen, via de Maenhout-groep (Iveco). Anderzijds is de boodschap ook hier dat dit een bewuste keuze is, en dat Beherman ook in gesprek is met andere partijen – al wordt er strikt geselecteerd op groepen met de nodige sérieux en een voldoende groot potentieel qua afzet. 

Voor de Farizon SV geldt een garantie van 5 jaar/200.000 kilometer en 8 jaar/200.000 km op de batterij. 5 jaar Europese pechverhelping is inbegrepen. De prijzen starten vanaf € 41.780 exclusief BTW.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.