transport media logo

Group-GTS: “Digitalisering is noodzaak”

Na de zege van de Green Truck Award in 2024 diende Group-GTS een dossier in voor de Digital Truck Award in 2025. Een sterk dossier waarin IT-manager Ruben Beckers gedetailleerd uitlegt hoe de transport- en logistieke groep uit Tessenderlo-Ham zijn digitale transformatie vormgeeft.

Centraal in de omvorming van de IT-structuur staat onder meer de “best-of-breed”-aanpak: geen allesomvattend ERP-pakket, maar een slimme selectie van gespecialiseerde softwaretools die soepel met elkaar integreren.

In-house integratie

“We hebben ervaren dat elk onderdeel van onze organisatie zijn eigen specifieke eisen heeft, die één enkel pakket niet kan oplossen,” stelt Ruben Beckers. “We kiezen bewust voor softwareoplossingen die aan de specifieke behoeften van een departement voldoen, en zorgen voor een efficiënte integratie met andere relevante systemen.”
Elke business unit heeft zijn eigen TMS. “Aan de ene kant hebben we Business Process Automation, dat het TMS voor ons containersegment beheert. Aan de andere kant ondersteunt TAS-tms de conventionele en logistieke flow. Beide systemen werken volledig automatisch vanaf de bestelling tot en met de facturatie en kunnen met elkaar communiceren als er een samenloop van diensten en opdrachten is. Ze fungeren als ERP-systemen.”
Wat de jury voorts overtuigde, is de coherente aanpak van acht afzonderlijke digitaliseringsprojecten die mooi op elkaar aansluiten. Zo werd op financieel vlak gekozen voor de overstap naar Oracle Netsuite voor één centrale boekhoudomgeving, gekoppeld met Easy Invoice voor automatische factuurverwerking. Deze combinatie maakt van de klassieke boekhouding een geautomatiseerd en analytisch gestuurd proces.
Ook op HR-vlak zette Group-GTS grote stappen met de invoering van AFAS Software HRIS, een HR-platform waarin medewerkers hun dossier digitaal kunnen beheren, inclusief loonbrieven, evaluaties, opleidingstrajecten en zelfs fietsleasing. De integratie met de tool Trimble en het sociaal secretariaat Acerta werd in-house gerealiseerd. “De integratie van drie grote softwarepakketten vergde een teameffort van heel het bedrijf,” aldus R. Beckers. “Dankzij hun medewerking waren we hiermee snel operationeel.”

MyGTS voor chauffeurs

Het bedrijf ontwikkelde daarnaast een eigen interne communicatie-app om chauffeurs actief te betrekken bij het bedrijf. “MyGTS is een white-labelversie van Speakap,” stelt R. Beckers. “Via MyGTS ontvangen chauffeurs bedrijfsnieuws in hun moedertaal, kunnen ze collega’s leren kennen, feedback geven en zich digitaal onboarden. Het vervangt de wildgroei aan WhatsApp-groepen en is onmisbaar geworden voor het gevoel van verbondenheid in het bedrijf.”
Een ander voorbeeld van toegenomen digitale efficiëntie is het gebruik van tablets in de vrachtwagens. “Deze tablets hebben drie jaar geleden de klassieke boordcomputers vervangen. Daarmee kunnen de chauffeurs ondertussen MyGTS gebruiken en hebben ze toegang tot alle nodige tools: routeplanning, CMR’s scannen en verzenden, prestaties raadplegen via NEXTdriver, vakantieaanvragen registreren, enzovoort.”

Artificiële intelligentie

Wie digitalisering zegt, kan vandaag niet om AI heen. En ook daarmee heeft Group-GTS al stappen gezet. AI ondersteunt bijvoorbeeld de herkenning van facturen en detectie van anomalieën, terwijl ook datagedreven analyses een nieuwe standaard worden. Binnen HR wordt geëxperimenteerd met AI-gestuurde workflows en een chatbot die medewerkers ondersteunt met praktische vragen over hun dossier en bedrijfsbeleid. Via een intern portaal, opgebouwd in samenwerking met Up-To-Date Webdesign, kunnen medewerkers AI gebruiken voor vertalingen, samenvattingen, beeldgeneratie en meer.
Marketingmedewerkers gebruiken AI zo als creatieve sparringpartner voor contentcreatie. “Ze zetten AI in als structureel hulpmiddel om de snelheid, consistentie en kwaliteit te verhogen.”
Group-GTS ontwikkelt momenteel voorts een volledig nieuwe website, die een platform zal worden voor interactie met klanten en leveranciers. De site krijgt een moderne structuur met nieuwe content, fotografie en een focus op gebruiksvriendelijkheid. “Innovatief aan deze website is ook de inzet van AI om medewerkers te helpen bij het creëren van content in lijn met het bedrijfs-DNA,” stelt R. Beckers. “De lancering is voorzien in het tweede kwartaal van 2025, en vormt het digitale sluitstuk van de bredere transformatiestrategie van Group-GTS.”

Group-GTS in het kort

• hoofdkantoor: Tessenderlo-Ham
• directie : Ben Geybels (CEO), Roel Smets (COO)
• filialen in Nederland, Duitsland en Polen
• specialiteiten: conventioneel en containertransport, logistieke diensten
• omzet (in België): 98,09 miljoen EUR (2024)
• personeelsbestand (in België): 223 medewerkers, 243 chauffeurs (+ 346 chauffeurs in onderaanneming)
• vloot (in België): 234 trekkers, 944 opleggers/aanhangwagens
• ICT-investeringen in 2024: 1,15 miljoen euro

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.