transport media logo

Kris De Leeneer: From Zero To Hero

Aan het begin van deze eeuw bestond dit bedrijf nog niet. In 2025 werd het unaniem door de jury uitgeroepen tot Transporteur van het Jaar. Maar hoe is Kris De Leeneer, voormalig metaalarbeider, uitgegroeid tot de hyperprofessionele transporteur die vandaag wordt erkend door zijn collega’s? Het is een verhaal van werk, visie en professionalisme.

2024 was het jaar van de waarheid voor Kris De Leeneer. Zijn gelijknamige bedrijf, dat al bekend stond om zijn sérieux, kreeg een enorme boost door de opening van het nieuwe hoofdkantoor in Lokeren, aan de rand van de E17.

Het begon per toeval

Truck & Business: Hoe bent u in de transportsector terechtgekomen?
Kris De Leeneer: Mijn vader was een bouwvakker en mijn moeder was poetsvrouw. Van hen heb ik de ondernemersgeest niet geërfd. Ik werkte bij Sidmar in Gent toen ik op een dag in mijn tuin aan het werken was. Lucien De Groote raakte gewond met zijn paard voor mijn huis. Ik bracht hem naar het ziekenhuis. Lucien De Groote liep een verwonding op bij een incident met zijn paard voor mijn woning. Ik bracht hem naar het ziekenhuis. Lucien Hij had een klein transportbedrijf en stelde voor dat ik af en toe voor hem reed. Ik had mijn rijbewijs in het leger gehaald en begon in mijn vrije tijd voor hem te rijden. Niet veel later stelde hij voor dat ik zijn bedrijf zou overnemen. Zo ben ik begonnen met een vrachtwagen en een bestelwagen. Alle banken weigerden me een lening, behalve KBCOBK. Ik behaalde mijn vakbekwaamheid, maar ik had toen nog geen groot plan, gewoon de wil om te ondernemen.

T&B: Hoe bent u door de grote financiële crisissen geraakt?
K. De Leeneer: Ik had toen al goede klanten en ik heb me nooit bediend van de rekening van het bedrijf. Reeds toen beschikte ik over trouwe klanten, en ik heb me op geen enkel moment bediend van de bedrijfsrekening. Jarenlang reed ik met een Kangoo als persoonlijke wagen. Ik had ook een uitstekend cashbeheer, dus dat is relatief goed verlopen. Na een paar jaar focuste ik op distributie en diensten met toegevoegde waarde in de Benelux.
Dus heb ik een eerste magazijn gebouwd, een WMS geïnstalleerd en binnen zes maanden was die investering zelfbedruipend. Zo is het bedrijf gegroeid, tot aan de bouw van ons nieuwe hoofdkantoor in 2024.

Transport, essentieel voor logistiek

T&B: Wat maakt dit gebouw baanbrekend?
K. De Leeneer: Samen met dat van Dematra was dit het eerste volledig geautomatiseerde magazijn in België. Het idee is ontstaan op de logistieke beurs in Antwerpen, waar ik shuttles aan het werk zag. Het project werd wat vertraagd door Covid en door verzet van enkele buurtbewoners, maar het plan is intussen verder gerijpt. Het betreft een van de eerste shuttle-magazijnen in België. Het idee ontstond op de logistieke beurs in Antwerpen, waar ik shuttles aan het werk zag. Het project liep aanvankelijk enige vertraging op door Covid en het verzet van enkele buurtbewoners, maar werd uiteindelijk succesvol gerealiseerd en is inmiddels al twee jaar operationeel.De bovenste verdieping met onze eventlocatie La Vue was aanvankelijk niet voorzien.
Vandaag heeft dit gebouw onze zichtbaarheid enorm vergroot. Iedereen kent ons. En La Vue is ook een uitstekende plek voor netwerking en het ontvangen van prospects!
De bovenste verdieping, waar zich vandaag onze eventlocatie La Vue bevindt, was aanvankelijk niet voorzien in het project. Gaandeweg groeide echter het idee om een ruimte te creëren die in alle comfort en discretie kan dienen voor klantenontvangsten, opleidingen en netwerkevents. De naam La Vue is daarbij niet toevallig gekozen: je hebt er een prachtig zicht op de omliggende natuur. Intussen is de locatie uitgegroeid tot een echte troef in onze commerciële en relationele werking.

T&B: Is het magazijn nu volledig gevuld?
K. De Leeneer: Nog niet helemaal, maar de trend is positief. Zo positief zelfs dat we plannen om een tweede magazijn te bouwen, enkele honderden meters verderop, in samenwerking met WDP. Dat zou klaar moeten zijn begin 2027. Nog niet helemaal, maar de trend is duidelijk positief. De groei zit er stevig in, en dat geeft ons het vertrouwen om nu al vooruit te kijken.
Samen met WDP plannen we de bouw van een tweede, volledig nieuw magazijn, enkele honderden meter verderop. Dit wordt opnieuw een state-of-the-art site, die qua efficiëntie, duurzaamheid en automatisering een nieuwe standaard moet zetten. De oplevering is voorzien voor begin 2027, en zal ons toelaten om verder te schalen en nieuwe klanten te bedienen binnen hetzelfde kwaliteitskader.

T&B: U werkt onder andere voor chocolatiers. Maakt u zich zorgen over de wisselende beslissingen van Donald Trump?
K. De Leeneer: Het is nog te vroeg om daar duidelijkheid over te hebben, maar hoe dan ook: als er een handelsoorlog komt, zijn er alleen maar verliezers. Vrijhandel is in ieders belang.

T&B: Bent u vandaag transporteur of logistieker?
K. De Leeneer: Een logistieker, maar zonder transport zouden we nergens staan. Het is omdat we zelf, met onze eigen middelen, kwalitatief transport aanbieden, dat klanten ons vertrouwen. En men zegt het te weinig: als je professioneel werkt, een efficiënte planning hebt en je kosten onder controle houdt, dan kun je nog altijd geld verdienen in transport!

T&B: U gelooft dus nog steeds in het ‘asset-based’ model…
K. De Leeneer: Absoluut! Ik reed vroeger voor Danzas. Ik heb gezien hoe het eraan toegaat. Enerzijds hebben die grote groepen veel te hoge structuurkosten en bovendien missen ze de flexibiliteit die wij wel hebben. Hier, als een klant belt met iemand uit mijn team, dan zitten we samen aan tafel en vinden we een oplossing.

T&B: Elektrische vrachtwagens kunnen dit model bedreigen, waarbij de transporteur zijn eigen trucks bezit…
K. De Leeneer: Over vijf jaar zitten we nog niet op ‘zero-emission’. Momenteel is duurzaamheid geen prioriteit meer voor klanten, zelfs niet voor zij die ESG-doelstellingen hebben. Over vijf jaar zullen we nog niet volledig ‘zero-emission’ zijn. Wat me opvalt, is dat duurzaamheid de laatste tijd wat naar de achtergrond lijkt te verdwijnen in de prioriteiten van klanten — zelfs bij bedrijven met uitgesproken ESG-doelstellingen. Sinds het aantreden van Trump lijkt die focus in het algemeen wat afgenomen, al blijft het natuurlijk een belangrijk thema voor de toekomst.

T&B: Maar toch moeten we die richting uit…
K. De Leeneer: Dat klopt, en bij ons zal dat met onze eigen elektrische vrachtwagens zijn. Dat is een kwestie van toegevoegde waarde. Als ik gewoon een chauffeur lever aan een ander bedrijf dat elektrische trucks heeft gekocht, dan ben ik geen transporteur meer. Dus we moeten ons ‘asset-based’ model behouden en tegelijk zelf instaan voor het opladen van onze voertuigen.
Maar ik stel me nog veel vragen: hoe zal de overheid elektriciteit belasten in de toekomst? Ze zal accijnzen verliezen op fossiele brandstoffen; elektriciteit belasten aan een publieke laadpaal, oké, maar hoe bij zelfgeproduceerde stroom? En sowieso zullen transportbedrijven groter moeten worden. Er zijn momenteel te veel transporteurs.

Te veel transporteurs in België

T&B: Waarom?
K. De Leeneer: Omdat de drempel veel te laag ligt. Zowel op het vlak van bekwaamheid – het is trouwens te gemakkelijk om een vervoersvergunning te huren – als op financieel vlak. Weet een chauffeur die voor zichzelf wil beginnen wel hoe zijn kostprijs berekend wordt? Een eerste vrachtwagen kopen is makkelijk, maar hoe meer ze werken en kilometers maken, hoe meer geld ze verliezen! En daar profiteren de opdrachtgevers van.

T&B: Vindt u chauffeurs voor uw groei?
K. De Leeneer: Ja, hoewel het niet gemakkelijk is. Ik denk dat we een goede reputatie hebben. Wist u dat ik nog nooit een boete heb moeten betalen na een controle? Vandaag werken bij ons mensen van 11 verschillende nationaliteiten, allemaal met een Belgisch contract. Ik heb zelfs een man uit Gaza. Een topkerel! Als de uitwijzingsregels worden toegepast zoals vandaag wordt voorgesteld, dan wordt dat een ramp: dan sturen we de chauffeurs van morgen weg! Ja, al is het uiteraard geen eenvoudige opdracht. Toch lukt het ons, en dat is mede dankzij onze goede reputatie als werkgever. Vandaag hebben we mensen van 11 verschillende nationaliteiten in dienst, allemaal met een Belgisch contract.
We geloven sterk in het waarderen van talent, los van afkomst of achtergrond. Zo werkt er bij ons bijvoorbeeld ook iemand uit Gaza – een topkerel, enorm gemotiveerd. Als de voorgestelde uitwijzingsregels realiteit worden, dreigen we net de mensen te verliezen die het verschil maken in de sector van morgen. Dat zou pas een echte uitdaging worden.

Naast het professionalisme dat uit het dossier sprak dat hij voor de jury van Transporteur van het Jaar had voorbereid, valt bij het contact met Kris De Leeneer vooral zijn enorme motivatie en passie voor zijn bedrijf op, zijn levensproject. Zoals hij in zijn interview suggereert, heeft hij nog een paar mooie projecten in de pijplijn en zal de Transporteur van het Jaar 2025 ons nog aangenaam verrassen in de toekomst.


VIP Interview

Wat is het laatste boek dat u gelezen heeft?
KDL: Ik hou veel van boeken die met geschiedenis te maken hebben, vooral over de Tweede Wereldoorlog. Dat boeit me enorm. Maar ik heb niet veel tijd om te lezen, dus luister ik naar e-books. Het laatste boek dat ik leuk vond, was ‘De Staatsvijand’, een spionageroman van Johan Op De Beeck.

Wat maakt u gelukkig?
KDL: Gezond zijn. Ik verloor mijn vader te vroeg en ook een broer bij een ongeval. Dus ook al heb ik geen tijd om te sporten, ik zorg wel goed voor mezelf. Maar ik heb al twee jaar geen echte vakantiedag genomen…

Een persoon die u bewondert?
KDL: Ik noem er twee: sinds Donald Trump terug is, bewonder ik Barack Obama des te meer. Ik ben zelfs een beetje jaloers op zijn spreekvaardigheid! Verder heb ik altijd veel bewondering gehad voor de Britse atleet Sebastian Coe, die bijna voorzitter van het IOC werd. Dat is een echte gentleman!

Kris De Leeneer in het kort

Hoofdkantoor: Lokeren
Specialiteiten: distributie in de Benelux, logistieke diensten met hoge toegevoegde waarde
Geautomatiseerd magazijn in Lokeren (46.000 palletplaatsen)
Omzet: 20,7 miljoen EUR (2024)
Personeel: 99 mensen, waarvan 75 chauffeurs
Vloot: 81 trekkers, 8 vrachtwagens, 6 lichte bedrijfsvoertuigen, 82 opleggers

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.