transport media logo

SIGMA-cijfers: Belgische heftruckmarkt zakt verder weg in 2024

De Belgische markt voor hef- en magazijntrucks heeft in 2024 opnieuw terrein verloren. Dat blijkt uit het ‘Socio-economisch dossier 2024’, dat de beroepsorganisatie SIGMA deze week voorstelde.
Na het slechte jaar 2023, waarin de verkoopvolumes al terugvielen naar het niveau van tien jaar geleden, registreert SIGMA nu een extra daling van 7,4%, goed voor 7.793 verkochte eenheden. Daarmee zakt het totaal opnieuw onder de symbolische grens van 10.000 stuks.

De economische context blijft somber. Met 11.067 faillissementen noteert België in 2024 een stijging van 8% tegenover het jaar ervoor. Vooral de bouwsector (+17,4%) en transport & opslag (+11,7%) worden zwaar getroffen, traditioneel een belangrijke klantengroep voor hef- en magazijntrucks. De onzekerheid vertaalt zich in geannuleerde bestellingen en een verlenging van lopende leasecontracten, wat investeringen verder onder druk zet.

Minder elektrische vorkheftrucks

De markt voor vorkheftrucks daalde met 34,3% tot 2.384 eenheden. Binnen dat segment blijven thermische trucks terrein verliezen (-26,4%), maar ook het elektrische alternatief stelt teleur. Met -23% en slechts 1.753 eenheden tekent het elektrische segment zijn slechtste resultaat op sinds 2014.

Magazijntrucks vertegenwoordigen met 5.389 eenheden liefst 69% van het marktvolume. Ondanks een lichte stijging van 2,4% wordt de groei volledig gedragen door elektrische pallettrucks (+9,8%). Subcategorieën zoals reachtrucks(-5%), stapelaars (-11,7%) en orderpickers (-3,2%) gingen er verder op achteruit.

De cijfers illustreren een shift in gebruikspatronen, mee aangedreven door de verdere groei van e-commerce in België, waar in 2024 voor 17,4 miljard euro online werd gekocht – een nieuw record.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.