transport media logo

Stellantis levert meer ombouwtoepassingen af-fabriek

Als onderdeel van zijn ‘Pro One’-strategie voor lichte bedrijfsvoertuigen gaat Stellantis voortaan meer veelgevraagde ombouwtoepassingen af-fabriek leveren. Die worden gebouwd in de ‘CustomFit Centers’. 

Neen, Stellantis zet de samenwerking met lokale ombouwers niet stop, die blijven immers nodig voor gepersonaliseerde toepassingen. Voor veelgevraagde ombouwtoepassingen, waarbij een minimum jaarlijkse afname van 2.500 stuks gehanteerd wordt, zal de groep voortaan echter overwegen om zelf een seriematige productie op te zetten in zijn CustomFit Centers. Daar gebeurt de ontwikkeling, de fysieke ombouw en de homologatie voor de voertuigen naar klanten verscheept worden. Dat moet de levertijd van het voertuig inclusief ombouw verkorten en ervoor zorgen dat het voldoet aan de nodige crash- en uitstootvereisten. “You need it, we make it” noemt de groep het in marketingbewoordingen.

Seriematig maatwerk

VAN Management kreeg de kans om het CustomFit Center te bezoeken in de Atessa-fabriek, de in 1981 geopende vroegere ‘Sevel Sud’-fabriek waar de grote bestelwagens van de groep gebouwd worden (Citroën Jumper, Fiat Professional Ducato, Opel Movano en Peugeot Boxer, maar ook de Toyota Proace Max en binnenkort ook een Iveco-afgeleide). De ombouwservice is trouwens enkel beschikbaar voor de voertuigen van de Stellantis-merken, niet voor de Toyota’s en Iveco’s. We kregen er verschillende af-fabriek leverbare omgebouwde bestelwagens te zien, zoals rekken, crew cab-versies of enkelvoudige/driezijdige kippers, en voor de Franse SNCF en de Britse Royal Mail ook specifieke opties tot zelfs bestickering toe, zodat ze meteen na levering in gebruik genomen kunnen worden. 

BEV Cargo Box

De (letterlijk) grote nieuwigheid was echter de Cargo Box die ter plekke gemonteerd wordt, en voortaan ook verkrijgbaar is op de batterij-elektrische modellen van het concern (zij het enkel met een MTM van 4,2 ton). De Cargo Box meet 4,230×2,032×2,150 mm (lxbxh), en is 18,3 m³ groot. Hij doet het rijbereik van de elektrische variant wel krimpen: met een vermogen van 200 kW en een batterijcapaciteit van 110 kWh biedt deze versie een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 323 km. Er komt ook een variant op het L4-chassis, met een box-lengte die groeit tot 4,500 mm en een hoogte van 2,300 mm, goed voor een laadvolume van 20,5 m³.

Ook BEV camperbasis en laden aan 22 kW

De grote bestelwagens van Stellantis zijn ook een populaire basis voor camperopbouw. Dat gaat Stellantis niet zelf aanbieden, maar het werkt wel nauw samen met camperbouwers om de basisvoertuigen zoveel mogelijk aan hun noden aan te passen. En dat basisvoertuig kan voortaan ook een batterij-elektrische bestelwagen van één van de merken zijn, die met een batterij van 110 kW en een rijbereik dat oploopt tot boven de 400 km, een interessante optie zou kunnen zijn voor wie ook in de toekomst met de camper lage en zero-emissiezones binnen wil kunnen. Daarvoor heeft Stellantis wel een aantal aanpassingen moeten doen, zoals een optionele 22 kW AC boordlader (naast de 150 kW DC snellader), waarmee de batterij in 6 uur opgeladen kan worden in plaats van meer dan 10 uur met de 11 kW lader. Die lader zal ook verkrijgbaar zijn op de andere BEV-varianten zoals de gesloten bestelwagen en de chassis-cabine. 

In het volgende nummer van VAN Management lees je meer over het bezoek aan het CustomFit Center van Atessa. 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.