In de eerste negen maanden van 2025 behandelden de bedrijven in North Sea Port 50,1 miljoen ton goederen via zeevaart. Dat is een lichte daling van 1% ten opzichte van vorig jaar, maar de kernsegmenten – droge en vloeibare bulk – blijven goed op peil. Groot-Brittannië blijft de belangrijkste handelspartner, mede dankzij een stijging van 12% in ro/ro-overslag.
Volgens CEO Cas König behoudt de haven haar stevige positie in een uitdagende internationale context. “Diversificatie van activiteiten, een sterke handelsrelatie met het VK en groeiende trafieken met Canada dragen bij aan onze stabiliteit,” zegt König.
Canada schuift op naar de tweede plaats als handelspartner, vooral dankzij een toename van de import van ijzererts. De Verenigde Staten zakken naar plaats drie. Droge bulk blijft goed voor meer dan de helft van de overslag, met sterke groei in ijzererts die de daling in steenkool compenseert. Ook vloeibare bulk (+1,4%) toont veerkracht, voornamelijk door petroleumproducten.
De containeroverslag kende een opmerkelijke groei met +12% in tonnage en +25% in TEU, onder meer door meer import uit het Caribisch gebied. Daartegenover staat een terugval in breakbulk (-9%) en een lichte afname van de binnenvaartoverslag (-4,9%), die nog steeds instaat voor bijna 60% van het vervoer tussen haven en achterland.


