transport media logo

Test Kia PV5: geslaagde qualifying voor een start in pole-position

Transportmedia kon in primeur rijden met de Kia PV5. Dat is niet alleen de eerste in de nieuwe elektrische bestelwagenfamilie van Kia, maar de eerste bestelwagen van het merk in Europa tout court. En meteen ook één van de beste elektrische bestelwagens van zijn segment waar we de afgelopen jaren mee reden, op enkele puntjes na…

Als je de Kia PV5 alleen nog maar op foto zag, zou je denken dat het een uitdager is voor bestelwagens in het middelgrote elektrische segment. Maar dat klopt niet, want de PV5 L2H1 is met zijn laadvolume van 4,4 m³ eerder een concurrent voor de Renault Kangoo L2 of VW ID. Buzz (of de korte versies in het middengamma van Stellantis). Of nog niet, want de L2H2, die later komt, wordt wel een concurrent voor de Ford E-Transit Custom, de elektrische Renault Trafic (die volgend jaar gelanceerd wordt) of VW e-Transporter.

Uitstekende rijkwaliteiten

Die spreidstand betekent dat de compacte voorwielaangedreven PV5 rijdt als een grotere bestelwagen: hoge zitpositie, uitstekende wegligging, goed afgestelde bedieningselementen… alles van een grote, maar dan met een kleine draaicirkel. Het gaspedaal is goed gekalibreerd en de instelbare regeneratieniveaus goed gekozen, terwijl ook one-pedal-driving mogelijk is.

De 120 kW/250 Nm sterke aandrijflijn is gul en lijkt na een eerste ervaring ook zuinig. Tijdens een rit van 70 km op heuvelachtig terrein met snelheden tot maximum 90 km/u – in ideale temperaturen maar wel met belading – verbruikten we 15,6 kWh/100 km. In combinatie met een batterijcapaciteit van 71,2 kWh zorgt dat voor een rijbereik van meer dan 450 km. Reken in meer realistische omstandigheden op een rijbereik dat de de 400 km kan benaderen. DC-snelladen kan aan een vermogen tot 150 kW. Kia biedt ook een 51,5 kWh batterijpakket en later zelfs 43,3 kWh.

Kleine missers

De cockpit is ruim en de lay-out van het dashboard ergonomisch, met veel opbergruimtes en praktische montagepunten voor extra inbouwmogelijkheden (met open-source CAD-tekeningen zodat je houders op maat kan laten printen). De schermen zijn uitstekend leesbaar en het infotainmentsysteem met Android Automotive OS werkt aangenaam. De zetels zitten goed, maar gordel is niet in hoogte verstelbaar.

Iets vervelender: de A-stijlen zijn te dik en te ver naar voor geplaatst, wat het zicht belemmert. Gelukkig is de PV5 voorzien van een batterij goed afgestelde actieve rijhulpsystemen (met waarschuwingen die subtiel genoeg zijn om ze niet meteen te willen uitschakelen). Toch een obstakel geraakt? Dan zorgen de hooggeplaatste lichten en een voorbumper in drie delen voor een lagere kost bij de koetswerkhersteller.

Met 41,9 cm is de laaddrempel bijzonder laag, maar jammer genoeg betekent dat ook dat de achterwielophanging niet onder de laadvloer past, en de breedte op de laadvloer achteraan beperkt is. Een europallet past er enkel in de lengte in, met tegen het tussenschot plaats voor nog een extra exemplaar… maar de schuifdeur is te smal om dat laatste langs de zijkant in te laden. Kia voorziet wel een oplossing in de vorm van een dubbele laadvloer waaronder bijvoorbeeld een ladder past.

De prijs van de PV5 met 51,5 kWh batterij begint bij € 32.200 euro excl. btw (71,2 kWh vanaf € 35.500)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.