De Belgische tak van de STEF-groep, gespecialiseerd in het vervoer van gekoelde voedingsmiddelen, gaat tegen het einde van het eerste kwartaal van 2026 een mengsel van HVO en diesel in een verhouding van 20/80 gebruiken in 65 % van zijn vrachtwagenpark. Dit betreft dus 170 voertuigen.
Sinds april 2025 gebruikt STEF België een mengsel van 20 % HVO en 80 % conventionele diesel voor de vrachtwagens van zijn transportsite in Saintes, nabij Tubize. Eind september 2025 heeft de transportsite van Oostkamp (voorheen Transwest) dezelfde oplossing ingevoerd en de site van Doornik (voorheen Cardon Logistique, enkele maanden geleden overgenomen van de TDL-groep) zal dezelfde weg inslaan.
Aan het einde van het eerste kwartaal van 2026 zullen dus 170 vrachtwagens op deze HVO20-mix rijden. “HVO is onze keuze om nu al actie te ondernemen voor een koolstofarm transport. Het is een oplossing die operationele prestaties en respect voor het milieu met elkaar verzoent, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de dienstverlening die onze klanten verwachten. Dit initiatief zal onze CO₂-uitstoot per voertuig met gemiddeld 16% verminderen, wat neerkomt op een besparing van 2200 ton CO₂ per jaar voor het hele wagenpark in vergelijking met conventionele diesel. Deze eerste stap bereidt ons ook voor op toekomstige energietransities”, legt Bastien Dreano, algemeen directeur van STEF België, uit.



