Na de uitzonderlijke piek tijdens de coronaperiode is de Belgische logistieke vastgoedmarkt in 2025 aan het afkoelen. Volgens het rapport ‘Belgium Industrial Market Dynamics Q3 2025’ van JLL daalde de logistieke opname met 23% tegenover vorig jaar, maar blijft België aantrekkelijk als Europese distributiehub.
De logistieke take-up bedroeg in de eerste drie kwartalen van 2025 264.735 m², ruim de helft onder het vijfjarig gemiddelde dat sterk beïnvloed werd door de pandemie. Toch blijft de markt actief, met onder meer transacties van Gosselin Group (26.000 m² in Genk), KDL International (18.000 m² langs de as Antwerpen–Gent) en VPD Transport (9.000 m² in Charleroi). Meer dan de helft van de vraag komt van logistieke dienstverleners, gevolgd door producenten (25%) en retailers en e-commerce (19%).
De semi-industriële sector houdt de totale industriële markt overeind en vertegenwoordigt twee derde van de totale opname. Dat segment groeide met 22% tegenover vorig jaar. Door striktere financieringsvoorwaarden en beperkte beschikbaarheid verloopt 74% van de transacties via huur.
De leegstand langs de as Antwerpen–Brussel blijft laag op 2,33%, terwijl huurprijzen regionaal uiteenlopen. In Brussel en Gent stegen de prime rents met respectievelijk 12% en 14%, terwijl Antwerpen en Luik stabiel bleven. Voor moderne logistieke gebouwen op toplocaties wordt een prime rent van 75 euro per vierkante meter per jaar genoteerd.
Volgens JLL blijft België een kernspeler binnen het Europese logistieke netwerk, klaar om te profiteren van een herstel zodra de internationale toeleveringsketens zich verder stabiliseren.


